Auta amerykańskie  »  Temat miesiąca  »  Chevrolet Corvette Stingray - legendy ciąg dalszy?
Chevrolet Corvette Stingray

Chevrolet Corvette Stingray - legendy ciąg dalszy?

2013-01-14 - R. Bednarz     Tagi: Corvette, Chevrolet Corvette, Corvette C7, Chevrolet Corvette Stingray
Długie tygodnie spekulacji dobiegły końca. Już jest... Zupełnie nowy Chevrolet Corvette Stingray - siódma generacja kultowego modelu pokazany został światu podczas Salonu Samochodowego w Detroit. Czy rozdmuchane do granic możliwości oczekiwania znalazły swój szczęśliwy finał? Pora przyjrzeć się nowej Corvette!
Chevrolet Corvette StingrayChevrolet Corvette Stingray
Na pierwszy ogień karoseria. Od modelu C2 aż do modelu C6 mogliśmy mówić o twórczym rozwinięciu podobnych idei. Potężna tylna szyba, wybrzuszone błotniki i cztery okrągłe lampy z tyłu (pojawiły się one już w Corvette C1). Nowa Corvette to największa rewolucja stylistyczna od dziesięcioleci. Zamiast potężnego środkowego słupka i eliptycznej szyby - mamy dodatkowe okienko i płaską tylną szybę. Zamiast kultowych czterech okrągłych lamp z tyłu - mamy wynalazek na wzór Camaro. Bez wątpienia tył auta jest bardzo kontrowersyjny. Nie da się ukryć, że nowy model to ukłon w stronę młodszych nabywców, których niekoniecznie musi interesować historia stojąca za tym autem. W oderwaniu od niej - nowe lampy na pewno są "cool" i wyglądają nowocześnie. My jednak pamiętamy o 60 latach historii Corvette.
Chevrolet Corvette StingrayChevrolet Corvette Stingray
Z boku auto auto przypomina Nissana GT-R choć i znajdziemy sporo elementów nawiązujących do Corvette. Auto jest niezwykle zadziorne w swojej stylizacji i sporo w nim nawiązań do koncepcyjnego modelu Stingray znanego z filmu... Transformers. Z ciekawostek - na przednich błotnikach pojawiło się logo nieznane wcześniej - to stylizowana płaszczka - czyli Stingray. Koroseria auta pocięta została wlotami powietrza. Nie są to jednak ozdoby (jak to często bywa w przypadku innych aut) ale mają one znaczenie funkcjonalne - doprowadzają powietrze, które chłodzi hamulce i skrzynię biegów (znajduje się przed tylnią osią - układ transaxle). Nie wierzycie? Spójrzcie jeszcze raz na tylne światła - po bokach odnajdziecie kratki wentylacyjne. Ozdoba? Nie tylko - między innymi nimi właśnie znajduje ujście powietrze zasysane przez kanały znajdujące się po bokach auta. Słowem - dramatyczna w wyrazie stylizacja auta ma nie tylko powodować opad szczęki u obserwatora ale ma również uzasadnienie praktyczne.
Sonda: Nowa Corvette...
Przód auta z kolei w ciemnej uliczce może się pomylić z nowym Viper lub Ferrari. Twórne? Cóż, w dniu premiery nowego Vipera podobne zarzuty kierowano pod jego adresem. Tak czy inaczej przetłoczenia maski i nadmuchane błotniki znamy z poprzednich generacji Corvette i tutaj mamy nawiązanie do poprzedników.
 
Z modelu C6 zostały przejęte cztery końcówki rur wydechowych, które umieszczone zostały na środku. Fani akustycznych doznań na pewno ucieszy możliwość zmiany brzmienia wydechu - spokojniejszy np. podczas jazdy autostradą i agresywny podczas zabaw na torze. Kolejny wspólny element z poprzednią generacją to rozmiar kół - z przodu 18 z tyłu 19 cali - identyczna jest również szerokość opon. W dobie mody na coraz większe koła - zabieg dość nieoczekiwany. Pamiętajmy jednak, że Corvette jest stosunkowo komfortowym autem a kolejne "cale" czujemy calym ciałem. Naturalnie firmy tuningowe już zacierają ręce...
Gdy spojrzymy do wnętrza auta zobaczymy prawdziwą rewolucję. Auto zrywa z nudnym i do bólu tanim kokpitem Corvette C6 całkowicie. Mamy tutaj rasowy, zorientowany na kierowcę i skrojony na miarę kokpit. Pewnie dłuższa chwilę zabierze kierowcy zorientowanie się w tym zalewie elektroniki - ale wszystko wygląda interesująco i nie może już być powodem do kpin dla konkurencji.
Cieszy zdecydowanie wyższa jakość materiałów wykończeniowych - prawdziwe włókno węglowe, aluminium, wysokiej jakości skóra.
 
Jak było wcześniej? Spuśćmy nad tym zasłonę milczenia. Lepiej spójrzmy w górę... Tak! po raz kolejny dostajemy dach typu targa w standardzie. To element charakterystyczny dla Corvette od dzisięcioleci i tym bije konkurencję, która z tego rozwiązania korzysta sporadycznie i za sporą dopłatą. W trosce o zachowanie niskiej masy wykonany został z włókna węglowego - co widać, gdyż element został pokryty lakierem tylko na krawędziach - reszta ukazuje charakterystyczną strukturę tego materiału.
Chevrolet Corvette StingrayChevrolet Corvette Stingray
Wnętrze auta, przypomina nam trochę to znane z Audi R8. Pod względem zabawek elektronicznych niewykluczone, że nowa Corvette bije Audi. Z ciekawszych i praktycznych gadżetów warto wymienić Drive Mode Selector, który daje nam możliwość wyboru jednego z pięciu dostępnych trybów drogowych. Corvette zawsze była autem bardzo uniwersalnym - nadawała się na tor i do jazdy po zakupy. Nie inaczej jest i teraz. Spoglądając na tablicę ze wskaźnikami dostrzeżemy ich całe mnóstwo - na pewno jednak nie znajdziecie ani jednego analogowego - mamy przed sobą wielki wyświetlacz LCD.
 
Pod maską odnajdziemy dobrze już nam znany silnik V8 o pojemności 6.2 litra i mocy 450 KM. Osiągi będą jednak lepsze, niż w poprzedniku z uwagi na obniżenie masy auta. Stosunek masy do mocy w Corvette C7 powinien być lepszy, niż w Porsche 911 czy Audi R8. Oczywiście bazowy model Corvette to tylko przygrywka do tego co nastąpi w niedalekiej przyszłości - następcy dla wersji Z06 i ZR1 już się rozgrzewają...  Naturalnie osiągi w bazowym modelu nie przynoszą powodów do wstydu. Przyśpieszenie do setki zajmuje mniej, niż cztery sekundy - to już przepustka do świata supersamochodów. W połączeniu z pakietem Z51 (wkótce w ofercie), bazowa Corvette to poważne auto torowe.
Chevrolet Corvette StingrayChevrolet Corvette Stingray
O prowadzenia auta możemy być spokojni. Już model C6 (szczególnie po liftingu) ustawił poprzeczkę bardzo wysoko i na pewno nowy model nie będzie gorszy wręcz przeciwnie. Nowa sztywna aluminiowa rama, rozkład masy 50:50, dopracowane zawieszenie, nisko położony środek ciężkości dzieki wykorzystaniu kompozytów - wszystko to składa się na zabójczą (dla konkurentów) mieszankę.
Chevrolet Corvette StingrayChevrolet Corvette Stingray
Pomimo dużej pojemności i mocy nowa Corvette dość oszczędnie obchodzi się z paliwem. Już poprzednik mógł się pochwalić niskim (oczywiście na miarę supersamochodu) zużyciem paliwa - C7 jeszcze bardziej śrubuje ten wynik. Naturalnie bardzo dużo zależy od samego kierowcy i tego jak obchodzi się z pedałem gazu. Gdy będzie chciał wycisnąć z Corvette wszystko co ma - paliwo będzie lało się wiadrami.
Chevrolet Corvette StingrayChevrolet Corvette Stingray
Zostawmy jednak smutne rozmowy przy dystrybutorze i przejdźmy do kolejnego elementu - skrzyni biegów. Corvette wciąż jest dostępna z manualną skrzynią biegów - jeszcze kilka lat temu była to oczywistość - teraz jednak coraz więcej modeli w tym segmencie oferowanych jest wyłącznie z automatem. Skrzynia w Corvette zyskała jedno przełożenie - teraz mamy do dyspozycji 7 przełożeń (plus bieg wsteczny). Tutaj właściciele Corvette mogą przybić "piątkę" użytkownikom nowego modelu Porsche 911. Co ciekawe obydwa modele mają podobną szerokość (Corvette jest za to dłuższa o około 17 cm).
Chevrolet Corvette StingrayChevrolet Corvette Stingray
Cóż, pora na parę słów podsumowań. Nowa Corvette to rewolucja. Nie bójmy się tego słowa. Team odpowiedzialny za nowy model nie bał się zaryzykować i przygotował odważnie stylistycznie auto, które z poprzednikami ma niewiele wspólnych elementów. Można było pójść na łatwiznę i przygotować zachowawczy projekt chroniąc się za parasolem tradycji i historii. Z drugiej strony największą sztuką jest połączyć elementy tradycji, historii a jednocześnie pójść do przodu. Czy tak jest w tym przypadku? Za wcześnie na definitywne oceny. Pamiętamy, że przy premierze nowego Vipera również było kontrowersyjnie. Jedno jest pewne już dzisiaj... okrągłych lamp z tyłu im nie darujemy!
Chevrolet Corvette StingrayChevrolet Corvette StingrayChevrolet Corvette StingrayChevrolet Corvette StingrayChevrolet Corvette StingrayChevrolet Corvette StingrayChevrolet Corvette StingrayChevrolet Corvette StingrayChevrolet Corvette StingrayChevrolet Corvette StingrayChevrolet Corvette StingrayChevrolet Corvette StingrayChevrolet Corvette StingrayChevrolet Corvette StingrayChevrolet Corvette StingrayChevrolet Corvette StingrayChevrolet Corvette StingrayChevrolet Corvette StingrayChevrolet Corvette StingrayChevrolet Corvette StingrayChevrolet Corvette StingrayChevrolet Corvette StingrayChevrolet Corvette StingrayChevrolet Corvette StingrayChevrolet Corvette StingrayChevrolet Corvette StingrayChevrolet Corvette StingrayChevrolet Corvette StingrayChevrolet Corvette StingrayChevrolet Corvette StingrayChevrolet Corvette StingrayChevrolet Corvette StingrayChevrolet Corvette StingrayChevrolet Corvette StingrayChevrolet Corvette StingrayChevrolet Corvette StingrayChevrolet Corvette StingrayChevrolet Corvette StingrayChevrolet Corvette StingrayChevrolet Corvette StingrayChevrolet Corvette Stingray

Najnowszy film z Video.V10.pl więcej »
Xenon Racer - zwiastun z Dubajem i Szanghajem


Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
6

Komentarze do:

Chevrolet Corvette Stingray - legendy ciąg dalszy?

SARTO
Chevrolet Corvette Stingray - legendy ciąg dalszy?
SARTO 2013-01-14 14:36
Była najciekawszym autem targów... do teraz :-D www.drivesrt.com/2014/grand-cherokee-srt
Chevrolet Corvette Stingray - legendy ciąg dalszy?
Kev 2013-01-14 21:59
Pomimo rewolucji widać,że to Corvette ( choć podobieństwom do np. Vipera nie da się zaprzeczyć). Niestety ten całkiem przyjemny obrazek zupełnie psuje tył.
Chevrolet Corvette Stingray - legendy ciąg dalszy?
Daniel88KRK 2013-01-15 11:19
Może i widać trochę podobieństwa do innych ale moim zdaniem odwalili kawał dobrej roboty.
Chevrolet Corvette Stingray - legendy ciąg dalszy?
riderV8 2013-01-16 12:35
Ale schrzanili tył...
Chevrolet Corvette Stingray - legendy ciąg dalszy?
maciekluka 2013-01-16 15:16
czysta poezja
Chevrolet Corvette Stingray - legendy ciąg dalszy?
epi1978 2013-01-20 19:53
dla mnie cudo a tyłek live na bank będzie się wszystkim podobał. Czy ktoś wie czy będzie sprzedawana oficjalnie w europie jak np camaro?