Auta amerykańskie  »  Opisy aut klasycznych  »  Lincoln Zephyr (1936-1942) - lżejszy, szybszy i wciąż luksusowy
Lincoln Zephyr

Lincoln Zephyr (1936-1942) - lżejszy, szybszy i wciąż luksusowy

2008-01-14 - R. Bednarz     Tagi:
Marka Lincoln w latach 20-tych ubiegłego wieku znalazła się pod skrzydłami Forda. Stało się to za sprawą Edsela Forda, który namówił swojego ojca do zakupu Lincolna. Znakiem rozpoznawczym marki, były potężne silniki V12.

Nie odkryjemy Ameryki, jeżeli powiemy, że w czasie wielkiego kryzysu, który nawiedził USA w latach 20-tych, potężne i drogie Lincolny miały problem ze znalezieniem chętnych do ich zakupu. Może inaczej - chętni byli ale gotówki raczej zbyt wiele nie mieli. Aby ratować sytuację, przystąpiono do opracowywania nowego modelu. Tak narodził się Lincoln Zephyr. Samochód bardzo ważny w historii marki. Zaprezentowany w listopadzie 1935 roku, wywołał spore poruszenie w światku motoryzacji.

Obok Chryslera Airflow, był pierwszym autem w którym aerodynamika miała coś do powiedzenia. Opływowe linie w połączeniu lekką konstrukcja (nadwozie samonośne) zapewniało bardzo przyzwoite osiągi. Silnik 4.4 litra V12 o mocy 110KM rozpędzał auto do prędkości 60mil w czasie 14 sekund. Prędkość maksymalna auta wynosiła 145km/h. W latach 30-tych wynik więcej niż dobry. Lincoln Zephyr był autem pełnym sprzeczności. Z jednej strony doskonałe osiągi, nowoczesne nadwozie samonośne i pierwszy wóz koncernu Forda z całkowicie metalowym dachem. Z drugiej - przestarzałe zawieszenie oraz wciąż mechaniczne hamulce!

Koniec końców, auto odniosło spory sukces. W pierwszym roku produkcji udało się sprzedać 15 tysięcy egzemplarzy w wersji sedan i coupe. Na model Zephyr przypadało w tym czasie 80% sprzedanych aut przez Lincolna. W roku 1937 pojawiła się w ofercie trzecia wersja nadwoziowa - kabriolet.
Kolejny rok przyniósł lifting nadwozia - stało się jeszcze bardziej opływowe. Powiększono również rozstaw osi o 3 cale. W 1939 roku wyeliminowano zmorę, która prześladowała auto od premiery - hamulce mechaniczne otrzymały hydrauliczne wspomaganie. Kierowcy nareszcie mogli odetchnąć z ulgą, a wychodząc z auta po dłuższej przejażdżce nie czuli się jak po wizycie na siłowni.
Lincoln ZephyrLincoln Zephyr
Zephyr utrzymał się na rynku do 1942 roku. Później auto było produkowane dalej ale pod zmienioną nazwą. Warto również pamiętać, że słynny Lincoln Continental, który pojawił się w 1940 roku, sporo swoich rozwiązań zawdzięczał modelowi Zephyr.
Lincoln ZephyrLincoln ZephyrLincoln ZephyrLincoln ZephyrLincoln ZephyrLincoln Zephyr

Najnowszy film z Video.V10.pl więcej »
Spintires: MudRunner American Wilds - zwiastun premierowy


Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

Lincoln Zephyr (1936-1942) - lżejszy, szybszy i wciąż luksusowy

Najczęściej czytane w tym miesiącu
Tapety na pulpit