Auta amerykańskie  »  Aktualności  »  Nowy Challenger Drag Pak z… V10 Vipera
Mopar Challenger V10

Nowy Challenger Drag Pak z… V10 Vipera

2010-10-03 - A. Łukasiewicz     Tagi: Viper, Muscle cars, Drag racing, Challenger, Mopar, Dodge Challenger
Zaraz po długo oczekiwanej premierze reanimowanego Dodge Challengera, nadworny tuner koncernu Chrysler - MoPar - zaprezentował na SEMA wizję o nazwie Super Stock opierającą się na wersji koncepcyjnej. Jak sama nazwa sugeruje, był to model studyjny, zapowiadający specjalnie przygotowaną wersję do drag racignu w klasie seryjnej (NHRA: Super Stock) oraz promujący nowy silnik 392 HEMI tj. 6.4 L, który trafił do oferty MoPar-a. Owy silnik zapowiadany jest jako nowa jednostka V8 napędzająca nadchodząca gamę usportowionych modeli koncernu spod znaku SRT8 - Challenger, Charger, 300C i Grand Cherokee. Rok później w ofercie MoPar-a można było zamawiać Challengera Drag Pak, jako rezultat rozwoju konceptu Super Stock. Bazował ona na sportowej odmianie SRT8, lecz miał wiele istotnych modyfikacji potrzebnych do zakwalifikowania go do 3 klas seryjnych "Stock", "Super Stock" i "Comp Eliminator" oraz pozbawiających go ok. 454 kilogramów zbędnej nadwagi (seryjny Chally SRT8 waży prawie 1,9 T). Niektóre elementy karoserii (np. maskę silnika) zastąpiono lżejszymi odpowiednikami, a z wnętrza wyleciały zbędne elementy wyposażenia.
Mopar Challenger V10Mopar Challenger V10
Pod maską montowano seryjne Hemi 6.1, chociaż opcja początkowo zakładała też inne motory, jak np. 5.9 Magnum Wedge lub 391 HEMI - obydwa z katalogu MoPar. Zmieniono także rozstaw osi, że o innej konstrukcji zawieszenie nie wspominając. Pierwsza partia produkcyjna wyczynowego Drag Pak’a MY 2009-10 limitowana była do 100 egzemplarzy na rok, które rozeszły się w mig. Zresztą nie powinno to nikogo dziwić, skoro gotowy do startów model wyceniono na „dyskontowe” 39’990 USD!
Zgodnie z oficjalnymi zapowiedziami prasowymi, MoPar kontynuuje program Drag Pak na rocznik modelowy 2011, z tym, że z jedną istotną zmianą, która miała miejsce w komorze silnikowej. Zamiast klasycznej V8-mki zawitała tam jednostka V10 znana z kultowego Dodge Vipera, który tego roku odszedł na emeryturę. 512 ci, tj. 8.4-litrowy motor w połączeniu z wyczynową 2-biegową skrzynią automatyczną z wbudowanym systemem „roll control” (zapobiega mimowolnemu toczeniu się do przodu i zapewnia skuteczniejsze palenie gum do temperatury roboczej) osiąga 600 KM i 759 Nm. Pierwszy seryjny pojazd z V10 profesjonalnie przygotowany do startu w klasach NHRA „Stock Eliminator” i „Super Stock” niezbyt różni się koncepcyjnie od poprzednich edycji. Oznacza to rezygnację ze wszystkich „bajerów” podnoszących ciężar własny, jak tylne fotele, tapicerka, wycieraczki, elektronika (wspomaganie, klimatyzacja). Szyby wykonane zostały z lekkiego polikarbonatu, zamontowano lżejsze sportowe fotele i nawet układ chłodzenia waży mniej. System hamulcowy został specjalnie przekonfigurowany na potrzeby ¼ mili, nie zapominając o solidnych slickach od Hoosier. Auto posiada 3 opcje: „Competition Package” (7’950 USD) obejmuje 8-punktową klatkę bezpieczeństwa, 6-punktowe pasy szelkowe Simpson i siatkę ochronną na bocznej szybie kierowcy; naklejki karoserii MoPar (950 USD); wybór innych lakierów nadwozia (6’800 USD!), gdyż standardowo auto lakierowane jest na biało. 2011 Challenger V10 Drag Pak (oparty jeszcze na modelu 2010 - w miejsce dawnego logo Dodge-Ram widnieje emblemat numeru seryjnego) zadebiutuje na zlocie właścicieli Vipera w Salt Lake City (Utah), natomiast szerszej publiczności wystawiony będzie na zbliżających się targach SEMA 2010 w Las Vegas (Nevada).

W porównaniu do zeszłorocznych edycji z V8, Drag Pak z silnikiem od Vipera kosztuje 85’512 USD, a więc ponad dwukrotnie więcej! Jeśli myślicie, że to przesada, to jesteście w błędzie, gdyż prawdopodobnie wszystkie z 70-ciu limitowanych egzemplarzy już dawno sprzedano… Podobnie jak w przypadku poprzedników, Challenger w wersji wyczynowej na „ćwiartkę” niestety nie jest dopuszczony do ruchu ulicznego.



źródło: Chrysler

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

Nowy Challenger Drag Pak z… V10 Vipera