Auta amerykańskie  »  Aktualności  »  Amerykanie wciąż nie lubią małych aut?
Auta kompaktowe w USA

Amerykanie wciąż nie lubią małych aut?

2011-01-02 - A. Łukasiewicz     Tagi: Ford, Honda, Suzuki, Toyota, Volkswagen
Kiedy 2 lata temu cena za galon paliwa (3,78 L) na stacjach USA sięgnęła bezlitosnej dla Amerykanów granicy 4 USD, wielu z nich wpadło w panikę naprędce zmieniając mobilną zawartość własnych garaży z popularnych SUV-ów na mniejsze, oszczędniejsze auta. Zmiana upodobań klientów zmusiła producentów aut do odświeżenia albo poszerzenia swojej palety modelowej. Rozpoczęła się era tzw. downsizing’u, która już wcześniej nawiedziła m.in. amerykańską motoryzację, lecz nie z takim rozmachem, jaki obserwujemy teraz. Jako pierwszy w reakcji na zaciskanie pasa w baku na własnym podwórzu zareagował FoMoCo, ściągając do Ameryki europejską Fiestę, poszerzając ją o nadwozie sedana, czy poprawiając wyposażenie, czyniąc przy tym większego o segment Focusa modelem nieco bardziej luksusowym. Mimo silnej promocji „one way ticket” Fiesty okazał się surowy i w rezultacie większość zalega na przyfabrycznych parkingach, czy u dilerów - dlaczego? Odpowiedzi na to pytanie można szukać w analizie liczb sprzedaży pozostałych modeli kompaktowych wiodących na tamtejszym rynku producentów. Warto zaznaczyć, iż odnosząc się do naszego źródła pod uwagę brany jest miesiąc listopad minionego roku. Auta małe klasy subcompact (np. Fiesta) to u nas odpowiedniki segmentu B. Z małych aut Amerykanie nabyli: 6’724 Nissany Versa (EU: Tilda), 4’180 Hondy Fit (EU: Jazz), 4’052 Hyundaie Accent, 3’473 Fordy Fiesta, 3’262 Chevrolety Aveo, 2’154 Toyoty Yaris, 1’140 Suzuki SX4, 966 Kie Rio, 810 Sciony xD (EU: Toyota Urban Cruiser) oraz 462 Mazdy 2.
Pierwszy wniosek jaki wypływa, to wewnętrzna konkurencja. Subcompact’y to zazwyczaj najmniejsze modele w ofercie, z kolei nieco większe compact’y wcale nie są od nich aż tak drastycznie droższe, oferują z kolei więcej swobody dla pasażerów, a jak się domyślacie, Amerykanie w dalszym ciągu kochają duże i wygodne auta. Dla porównania wyżej wymienione statystyki pobił np. debiutujący Chevy Cruze (8’066 szt.), czy popularny w Stanach VW Jetta (8’995 szt.). Mazdę 2 zdetronizowała większa 3 (6’474 szt.). Ba, nawet odchodzący niebawem na emeryturę Focus II gen. sprzedał się w liczbie 13’030 egzemplarzy, lecz to ciągle nie są wyniki zadowalające koncernowych księgowych. Na „przeszkodzie” stoi też starsza klientela, która przyzwyczajona do tradycyjnych, dużych aut niechętnie zamienia je na małe albo prędzej wybierze z mniejszym, coraz częściej doładowanym silnikiem. Last but not east w ostatnimi czasy stabilne ceny paliw na amerykańskim rynku ciągle czynią jazdę dużymi jednostkami napędowymi względnie opłacalną, a ceny tych „tradycyjnych” aut pozostają niezmienne. Stawiamy, iż 99,9% fanów amerykańskiej motoryzacji nie przejmie się tymi wynikami, ale jeśli coś ma wywindować sprzedaż kompaktów w górę, to najprawdopodobniej drastycznie drożejąca benzyna, która u nas sięgnęła kosmosu!



Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
12

Komentarze do:

Amerykanie wciąż nie lubią małych aut?

Amerykanie wciąż nie lubią małych aut?
Rubinio 2011-01-03 07:16
mmm...ktoś mi powie jak można wierzyć w treśc artykulu autorowi, który Toyote nazywa hondą mimo, ze na zdjęci widac nawet logo producenta na masce, nie wspominając o tym, ze dzieci w przedszkolu wiedzą, że Yaris to może być tylko Toyota?
ARON
Amerykanie wciąż nie lubią małych aut?
ARON 2011-01-03 19:26
Jest to czysty błąd w edycji zdjęcia, zaś treść wynika z klarownych liczb sprzedaży - gdyby to była np. EU to można by było powątpiewać, ale amerykański rynek aut rządzi się swymi prawami i za to go częściowo uwielbiam!
Amerykanie wciąż nie lubią małych aut?
Asik 2011-01-03 21:51
I bardzo dobrze ze amerykance nie chca maluchow :-) Zrobilo by sie bardzo nudno - wyobrazacie sobie jakby nie bylo SRT ?? bo ja nie :-)
Amerykanie wciąż nie lubią małych aut?
Rubinio 2011-01-05 17:39
Z drugiej strony pokochali auta typu Prius itp. produkty bezplciowe, które europejczycy przyjmują nadal bardzo sceptycznie...więc...co tu kochać? rozszczepienie jaźni motoryzacyjnej?:-)
ARON
Amerykanie wciąż nie lubią małych aut?
ARON 2011-01-06 00:02
@Rubino: Teraz robi się tam coraz większe bagno... :-|
Amerykanie wciąż nie lubią małych aut?
karlone 2011-01-06 11:49
Ameryka tym różni się od Europy, że tam masz wybór. U nas niewielki, a w zasadzie to nie masz wyjścia, szczególnie w Polsce. Tam pracując jako zwykły robotnik stać cię na nowego mustanga albo ogromnego pickupa i nie ma problemu z parkowaniem takich monstrów. Tu nawet jak cię stać, to i tak musisz zapinkalać jakimś pyrtkiem, bo paliwo drogie i miejsca do parkowania jak na lekarstwo. Są oczywiście tacy w Stanach, co kupują różne wynalazki typu pirus ale mam wrażenie, że robią to z ciekawości. Prawdziwe muscle, vany i pikapy nigdy nie przeminą, bo kto przy normalnych zmysłach, normalnych cenach za paliwo i odpowiedniej ilości miejsc parkingowych chciałby się gnieździć w takiej puszce jak fiesta, yaris, czy rio.
ARON
Amerykanie wciąż nie lubią małych aut?
ARON 2011-01-06 13:47
Holy words karlone, praise You by the spirit of cars! :-D
slawex1983
Amerykanie wciąż nie lubią małych aut?
slawex1983 2011-01-06 15:33
U nich jest lepiej, bo rząd ich tak nie gnębi. U nas darmowego miejsca do parkowania ze świecą szukać.
ARON
Amerykanie wciąż nie lubią małych aut?
ARON 2011-01-06 17:18
Polska jest wyjątkowo nędznym krajem jeśli chodzi o podejście do aut, tudzież dla miłośników motoryzacji - nie znam innego kraju, w którym sprawa ta wygląda tak beznadziejnie, nawet w zamiłowanych do restrykcyjnych przepisów Niemczech bywa lepiej...
Amerykanie wciąż nie lubią małych aut?
skodilak 2011-01-06 17:56
Oj koleżko... To ty widzę nie obeznany jesteś.. Dania ma 180% podatku przy kupnie powyżej 7 tysięcy euro.. Poniżej jest 105 % I ty mi tu bajer wciskasz że w PL jest beznadziejnie?
Amerykanie wciąż nie lubią małych aut?
skodilak 2011-01-06 18:11
Wiem ze teraz powiesz mi o wyższej akcyzie od pojemności 2000cm3. Wiem kiepska sprawa ale w sumie nie jest źle!
ARON
Amerykanie wciąż nie lubią małych aut?
ARON 2011-01-07 08:54
Skodilak - posty można edytować, więc używaj tej opcji następnym razem... Rzeczywiście w Danii nie wygląda to różowo (ta granica to dokładnie 7'122 EUR), ale ekspertem w tej dziedzinie nie jestem, choć pisząc poprzedni post brałem pod uwagę też takie czynniki zarobki średnie, stan dróg, ceny benzyny - może wtedy Dania nie wyglądałaby aż tak źle?