Auta amerykańskie » Aktualności » Chevy Malibu 1970 Twin-Turbo - Super Sleeper!

Chevy Malibu 1970 Twin-Turbo - Super Sleeper!
2012-02-29 - A. Łukasiewicz Tagi: Chevrolet, Tuning, Chevrolet Malibu, Classic car
Jednym z naszych ulubionych gatunków amerykańców są tzw. sleeper’y, czyli pojazdy, które na zewnątrz nie zdradzają swojego potencjału pod maską. Najpiękniejsze w takich wilkach w owczej skórze jest niesamowity efekt zaskoczenia na światłach, czy „ćwiartce”. Podobnego zdania Jim Moran z Round Lake w stanie Illinois. Malibu to jeden z wielu sleeper-ów, jakie stworzył on w swojej karierze.
Czarny Chevrolet to drugą generacja modelowa Chevelle (1968-72), która w przypadku rocznika 1970 występowała poza modelami bazowymi i mocarnymi sportowymi Super Sport (SS396 i SS454) tylko w odmianie Malibu, przez co spotykane oznaczenia „Chevelle Malibu” są jak najbardziej prawidłowe. Owy, niczym szczególnym nie wyróżniający się Malibu został odnaleziony w upalnej Arizonie, schowany przed promieniami słonecznymi przez starszą panią w garażu. Jego stan był rewelacyjny, zważywszy na wiek. Pod maską miał podstawowy, montowany wtedy motor V8 - 307 (5 L), a jedynie co trapiło Jima to strasznie niechlujnie położony lakier, przypominający skórkę pomarańczy…
Pierwsze prace przy Malibu poszły więc na mokre piaskowanie do gołej blachy u jego kumpla. Jim z kolei zajął się sercem, w czym zresztą ma doświadczenie dzięki pracy w firmie Speed Inc. w Schaumburg (Illinois). Firma tuningowa specjalizuje się w GM-owskich silnikach LS, natomiast profesją Jima były turbosprężarki. Decyzja padła na nowoczesny silnik 6-litrowy LQ9 z (rozbitego) Cadillaca Escalade, którego budowa przypomina architekturę LS oraz wytrzymuje duże obciążenia generowane przez kompresory, czy turbosprężarki. Ponadto nadaje się do bezproblemowej eksploatacji na co dzień.
V-ósemka o nieznanym przebiegu został rozebrana i dostała wałek rozrządu od LS6/Z06, popychacze Comp, złote sprężyny zaworowe Patriot, miskę olejową z F-Body Camaro. Kanał ssący to Edelbrock Pro Flow XT z przepustnicą od LS1 i wtryskami Siemensa, zapłonem LS1 z aparatem MSD. Ogranicznik obrotów silnika (2’200-2’300) włączany jest przyciskiem służącym jako za klakson. Przydaje się to w codziennej jeździe z racji na 2 turbosprężarki Precision TA5557 studzone intercoolerem Garrett/Honeywell.Taki „mikser” wyciąga totalnie niewspółmierne z niewinnym wyglądem auta 567 KM oraz 773 Nm! Tak brutalna moc w stosunkowo niewielkim i nieciężkim samochodzie przenoszona jest poprzez wzmocnioną skrzynię automatyczną 4L65E (4-biegową z overdrive), specjalnie dopasowaną na dodatkowych mocowaniach na także wzmocniony tylny most o przełożeniu 3,31:1 z aluminiowym wałem napędowym.W takim zestawieniu opony Mickey Thompson 235/60-15 ET Street Radial zrobione na wygląd klasyczny i oczywiście w dobrych manierach na oryginalnych stalówkach wręcz piszczą o litość przy zdecydowanym wciśnięciu gazu, podobnie jak fabryczne bębny podczas hamowania. Gumy w zawieszeniu zostały wymienione, a amortyzatory Monroe otrzymały poduszki poziomujące tył od Airlift. Co ciekawe - mocno stonowany, niewinny dźwięk wydobywa się przez nowy wydech z tłumikami Pypes Race Pro i rurami o średnicy 2,5-cala.Ponieważ jest to nie tylko sleeper ale i daily driver, toteż klimatyzację odświeżono dzięki podzespołom Classic Auto Air, która zostały umiejętnie wstawione w miejsce oryginalnych. Nawet w najcieplejsze dni wnętrze czarnego jak smoła Malibu zbytnio się nie może nagrzać, przy czym nigdy nie obciąża to silnika do jego termicznych granic wytrzymałości. A propos środka, to jest ono w kompletnym, dobrze zachowanym zgniło-złotym oryginale ze sprytnymi, transparentnymi dywanikami zamontowanymi przez pierwotnego dilera oraz trochę zaktualizowanym nagłośnieniem.Dziś Twin-Turbo Malibu nie stanowi już własności Jima - poszło za okrągłe 40 tys. USD i jeśli nowy właściciel się postara, to powinien wykręcić czasy w okolicach 9 s na ¼ mili. Zmierzony rekord Jima to 10’54 przy 130 mph - na więcej nie pozwoliła odwaga, w końcu to prawie seryjne auto zabytkowe. Prawie…
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
1
Komentarze do:
Chevy Malibu 1970 Twin-Turbo - Super Sleeper!
Podobne: Chevy Malibu 1970 Twin-Turbo - Super Sleeper!




Podobne galerie: Chevy Malibu 1970 Twin-Turbo - Super Sleeper!



Najczęściej czytane w tym miesiącu
Tapety na pulpit Chevrolet
Galerie zdjęć
Newsletter