Auta amerykańskie » Aktualności » Edsel największą wpadką biznesową według Forbesa

Forbes opublikował listę 10 największych wpadek i nieudanych przedsięwzięć biznesowych wszech czasów. Pierwsze, niekoniecznie zaszczytne miejsce na liście dzierży koncern Forda.
Chodzi o wprowadzenie marki Edsel i związane z tym miliardowe straty jakie poniósł amerykański koncern. Pod koniec lat 50-tych Ford postanowił stworzyć odrębną markę będącą konkurencją dla luksusowych modeli produkowanych przez General Motors. Nowe samochody postanowiono nazwać imieniem syna samego Henry Forda - Edsela. Na opracowanie nowej stylistyki i ogólnokrajową, szeroko zakrojoną kampanię reklamową wydano miliony dolarów. Dodajmy że miały one w latach 50-tych inną, niż dziś wartość. Pierwszego Edsela zaprezentowano Amerykanom 4 września 1957. Klienci zwabieni obietnicą czegoś specjalnego zobaczyli te same zwykłe Fordy z komicznie wyglądającą osłoną chłodnicy i kilkoma kilogramami dodatkowych chromów na karoserii. W dodatku ceny Edsela były o kilkaset dolarów wyższe od Forda i lepiej wyposażonych aut konkurencji.
Amerykanie nie dali się nabrać na takie oszustwo. Stratedzy Forda zdawali się nie dostrzegać drastycznie spadającej z roku na rok sprzedaży i mnożących się dowcipów na temat posiadaczy Edsela. Straty rosły w zastraszającym tempie a w salonach nowej luksusowej marki Forda byli tylko sprzedawcy i pokrywające się z wolna kurzem samochody.
Ford przedłużał agonię marki aż do 19 listopada 1959, kiedy w końcu postanowiono o wycofaniu jej z rynku. Straty były niewyobrażalnie wysokie i wyniosły w sumie ponad 350 milionów dolarów! O skali porażki niech świadczy fakt, że do dziś przykład Edsela uważany jest za największe fiasko w historii motoryzacji. Według listy Forbes'a nie tylko motoryzacji.
Na liście znajdziemy również słynną transakcję z 1867 roku dokonaną pomiędzy carską Rosją i USA, kiedy to sprzedano Amerykanom Alaskę za nieco ponad 7 milionów dolarów, czyli niecałe dwa centy za jeden akr bogatej w złoża naturalne (ropa, złoto) połaci ziemi. Dziś wartość jednego akra Alaski Forbes ostrożnie szacuje na 100 miliardów dolarów! W zestawieniu znalazła się również firma Seattle Computer, która w 1980 roku za "śmieszne" 50 tysięcy dolarów sprzedała niejakiemu Billowi Gatesowi (Microsoft) system operacyjny DOS86.
Chodzi o wprowadzenie marki Edsel i związane z tym miliardowe straty jakie poniósł amerykański koncern. Pod koniec lat 50-tych Ford postanowił stworzyć odrębną markę będącą konkurencją dla luksusowych modeli produkowanych przez General Motors. Nowe samochody postanowiono nazwać imieniem syna samego Henry Forda - Edsela. Na opracowanie nowej stylistyki i ogólnokrajową, szeroko zakrojoną kampanię reklamową wydano miliony dolarów. Dodajmy że miały one w latach 50-tych inną, niż dziś wartość. Pierwszego Edsela zaprezentowano Amerykanom 4 września 1957. Klienci zwabieni obietnicą czegoś specjalnego zobaczyli te same zwykłe Fordy z komicznie wyglądającą osłoną chłodnicy i kilkoma kilogramami dodatkowych chromów na karoserii. W dodatku ceny Edsela były o kilkaset dolarów wyższe od Forda i lepiej wyposażonych aut konkurencji.
Amerykanie nie dali się nabrać na takie oszustwo. Stratedzy Forda zdawali się nie dostrzegać drastycznie spadającej z roku na rok sprzedaży i mnożących się dowcipów na temat posiadaczy Edsela. Straty rosły w zastraszającym tempie a w salonach nowej luksusowej marki Forda byli tylko sprzedawcy i pokrywające się z wolna kurzem samochody.
Jedna z reklam Edsela
Na liście znajdziemy również słynną transakcję z 1867 roku dokonaną pomiędzy carską Rosją i USA, kiedy to sprzedano Amerykanom Alaskę za nieco ponad 7 milionów dolarów, czyli niecałe dwa centy za jeden akr bogatej w złoża naturalne (ropa, złoto) połaci ziemi. Dziś wartość jednego akra Alaski Forbes ostrożnie szacuje na 100 miliardów dolarów! W zestawieniu znalazła się również firma Seattle Computer, która w 1980 roku za "śmieszne" 50 tysięcy dolarów sprzedała niejakiemu Billowi Gatesowi (Microsoft) system operacyjny DOS86.
źródło: Mototarget
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
0
Komentarze do:
Edsel największą wpadką biznesową według Forbesa
Podobne: Edsel największą wpadką biznesową według Forbesa




Podobne galerie: Edsel największą wpadką biznesową według Forbesa
Najczęściej czytane w tym miesiącu
Tapety na pulpit Ford
Galerie zdjęć
Newsletter