Auta amerykańskie  »  Temat miesiąca  »  Ford Crown Victoria - ostatni prawdziwy krążownik szos
Ford Crown Victoria - ostatni prawdziwy krążownik szos

Ford Crown Victoria - ostatni prawdziwy krążownik szos

2011-11-01 - A. Łukasiewicz     Tagi: Ford, Ford Crown Victoria
Jakoś ciężko nam sobie przypomnieć, by kiedykolwiek, tak naprawdę, bez marketingowej papki i robienia ludziom wody z mózgu, jakiś model samochodu był bardziej popularny i kultowy w ostatnich latach/rocznikach produkcji, niż jego pierwsza generacja, która zadebiutowała grubo kilka ładnych dekad temu. Mowa o modelu FoMoCo, który - podejrzewam - więcej osób kojarzy, niż tak naprawdę potrafi bezbłędnie nazwać markę, czy model. No więc o jakie auto chodzi? Odpowiedzi na to i wiele innych ciekawostek w dalszej części tekstu…
Ford Crown Victoria - ostatni prawdziwy krążownik szosFord Crown Victoria - ostatni prawdziwy krążownik szos
Choć może niektórym fanom motoryzacji ciężko będzie uwierzyć, ale nazwa dzisiejszej bohaterki - Crown Victoria aka Crown Vic’ lub po prostu Vicky - po raz pierwszy pojawiła się u Forda już w 1955. Wtedy jeszcze było to stylowe, 6-miejscowe coupe z rodziny modeli Fairlane, różniące się od standardowej Victorii charakterystyczną linią dachu, która nadała jej przydomek ‘Crown” (PL: korona). Chodziło o to, że ową koronę stanowiła listwa ozdobna ze stali szlachetnej, ciągnąca się w poprzek dachu. Stylistycznie łączyła ze sobą obydwa słupki B, będąc niejako ich przedłużeniem i rzeczywiście przywodziła na myśl dyskretną koronę.
Ford Crown Victoria - ostatni prawdziwy krążownik szosFord Crown Victoria - ostatni prawdziwy krążownik szos
Były nawet odmiany zwane Skyliner, które w przedniej części dachu miały akrylowe szkło zamiast połaci metalu. To taki „patent”, który dziś zwykło się określać mianem dachu panoramicznego. Te wersje były i dalej są dużą rzadkością, gdyż bardzo ciężko było je sprzedać, szczególnie tym dealerom z południa USA, ze względu na słoneczny klimat i mocno nagrzewające się w związku z tym wnętrze. Większość z nich trafiała dlatego do… Szwecji! Tą Crown Victorię produkowano w rocznikach 1955-56, a na jej nomenklaturową następczynię było nam bardzo długo czekać.
W 1979 pojawił się klasyczny, tylno-napędowy sedan Forda - LTD - główny rywal Chevroleta Impali. Ze względu na panujący downsizing (zmniejszanie gabarytów/silników) był on nieco mniejszy od starszych modeli, czego nie było poznać po jego wnętrzu. Powstał on na nowej płycie podłogowej „Panther”, nadającej mu kompletnie nową jakość prowadzenia na drodze. Najbogatszą odmianę LTD określano przydomkiem Landau, ale już rok później powrócono do nazwy Crown Victoria i charakterystycznej listwy ozdobnej na dachu, ale tym razem skromniejszej.
Ford Crown Victoria - ostatni prawdziwy krążownik szosFord Crown Victoria - ostatni prawdziwy krążownik szos
W 1983 LTD podzielono na 2 modele - mniejszy, zastępujący amerykańską Granadę oraz większy z przydomkiem Crown Victoria. Cywilne wersje Vicky napędzane były silnikiem V8 302 ci na wtrysku, z kolei policyjne posiadały 5.8-litrowy V8 na dosyć skomplikowanym gaźniku Venturi, który był dosyć awaryjny. Po roku 80-tym wprowadzono w konstrukcji wiele usprawnień.
Ford Crown Victoria - ostatni prawdziwy krążownik szosFord Crown Victoria - ostatni prawdziwy krążownik szos
Przede wszystkim elektroniczny wtrysk paliwa zastąpiono sekwencyjnym, usprawniono silnik 302 V8 (5 L). Wraz z bliźniaczym Mercury Grand Marquis w 1988 dokonano face liftingu poprawiającego m.in. aerodynamikę klasycznego sedana. Tą generację kontynuowano aż do 1991 i był to ostatni samochód amerykański oferujący (opcjonalnie) uchylane, trójkątne szybki w drzwiach przednich.
Ford Crown Victoria - ostatni prawdziwy krążownik szosFord Crown Victoria - ostatni prawdziwy krążownik szos
Pierwsza - kultowa - Crown Victoria (bez prefiksu „LTD”) zadebiutowała w marcu 1991 jako rocznik modelowy 1992. Stylistycznie kompletnie inne, bardziej zaoblone auto, ze zdecydowanie usprawnioną aerodynamiką niczym mniejszy Taurus. Kombi Country Squire nie kontynuowano z powodu zwiększonej popularności na van-y (Aerostar), czy SUV-y (Explorer). 5-litrowe i większe V-ósemki zastąpił, lżejszy, nowoczesny motor 4.6 Modular, skryty pod aluminiową maską.
Ford Crown Victoria - ostatni prawdziwy krążownik szosFord Crown Victoria - ostatni prawdziwy krążownik szos
W wyposażeniu występowały m.in. ABS, kontrola trakcji, 2 poduszki powietrzne. Wprowadzono również odmianę usportowioną z poprawionym zawieszeniem, wzmocnionym silnikiem, szerszymi oponami, podwójnym wydechem itp. Dzieliła ona większość elementów z wersją dla stróżów prawa. Na rocznik 1995-97 przeszła face lifting obejmujący tył pojazdu (inne światła, relokacja tablicy rejestracyjnej), kokpit, czy grill. Dorzucono tez kilka elementów wyposażenia jak system audio JBL, przyciemniane szyby, czy automatyczną klimatyzację.
Ford Crown Victoria - ostatni prawdziwy krążownik szosFord Crown Victoria - ostatni prawdziwy krążownik szos
Ostatni nowy model pojawił się w roczniku 1998 i choć jego wnętrze zostało praktycznie nietknięte, to karoseria, zawieszenie tylne, system zapłonowy przeszły gruntowne zmiany. Stylistycznie oddalono się od Taurusa, a przybliżono do bliźniaczego Mercurego. Wprowadzono większe felgi ze względu na poprawę (zwiększenie rozmiaru) hamulców.
Ford Crown Victoria - ostatni prawdziwy krążownik szosFord Crown Victoria - ostatni prawdziwy krążownik szos
W 2003 nastąpiła duża modernizacja mechaniki oraz wyposażenia. Wraz z konstrukcyjnie niemalże identycznymi (usportowionym) Mercury Grand Marquis i (luksusowym) Lincolnem Town Car produkowane były do 15 września 2011 w fabryce St. Thomas Assembly w Ontario (Kanada). W odróżnieniu jednak od nich, Crown Vic’ dla klientów indywidualnych dostępna była na rynku północnoamerykańskim do rocznika 2008. Później już tylko dla flot policyjnych oraz taksówkarzy (z przedłużoną płytą podłogową), którzy nota bene równie często przerabiali policyjne radiowozy z demobilu.
Ford Crown Victoria - ostatni prawdziwy krążownik szosFord Crown Victoria - ostatni prawdziwy krążownik szos
Dla zwykłych, szarych obywateli od 2005 oferowano model Five Hundred (przechrzczony na Taurus), który mimo, że był porównywalny z Vicky, ale od niej bardziej oszczędny, to okazał się rynkową klapą. Obecnie nowy Taurus próbuje wypełnić lukę po Crown Vic’. Jedynie na rynku Arabii Saudyjskiej oferowano ją do końca i tam też pojechał ostatni, wyprodukowany egzemplarz z VIN-em 2FABP7CW8CX104292. Jest on koloru białego z beżowym wnętrzem i opcjonalną klimatyzacją tylnego przedziału pasażerskiego. Co uczyniło akurat tenże model tak popularnym i kultowym nie tylko w środowisku miłośników US Cars?
Ford Crown Victoria - ostatni prawdziwy krążownik szosFord Crown Victoria - ostatni prawdziwy krążownik szos
To, co dla jednych może być kompletnym nieporozumieniem, dla innych stanowi niepodważalną zaletę. Choć Vicky od ponad 30 lat powstawała na tej samej płycie podłogowej (modernizowanej) Panther, to kontynuacja konstrukcji karoserii opartej na klasycznej ramie z klasycznym napędem czyniło ją niezwykle wytrzymałym samochodem.
Ford Crown Victoria - ostatni prawdziwy krążownik szosFord Crown Victoria - ostatni prawdziwy krążownik szos
Do tego solidny, niewysilony silnik V8 - prawdziwy długodystansowiec - czyli typowy amerykaniec według klasycznej szkoły z nieskomplikowanymi rozwiązaniami, a do tego bardzo wygodny. Zresztą stereotypowa wygoda to nie jedyna z cech tego Forda. Rama, napęd tylny, silnik V8 i przednia kanapa czynią go ostatnim prawdziwym krążownikiem szos, na jakich swoją potęgę zbudowało Motor City (Detroit, Michigan).
Ford Crown Victoria - ostatni prawdziwy krążownik szosFord Crown Victoria - ostatni prawdziwy krążownik szos
To także ostatnia, typowa osobówka w historii z dostępną, przednią kanapą miast typowych, oddzielnych foteli dla kierowcy i pasażera. Dla tradycjonalistów niewątpliwym plusem była i będzie klasyczna stylistyka i to w czasach, gdy większość producentów już eksperymentowała nad własnym designem, niekonwencjonalnymi liniami, przetłoczeniami itp. I choć ogrom klientów Crown Victorii stanowiły osoby w podeszłym wieku, to trzeba przyznać, że z dzisiejszej perspektywy aż miło popatrzeć na jej przejrzystą sylwetkę bez niepotrzebnych udziwnień. To auto może, choć nie musi, podobać, ale po latach na pewno się nie opatrzy! Murowany klasyk? Owszem, tylko szkoda, że aż tyle poległo w filmowych kraksach…
Ford Crown Victoria - ostatni prawdziwy krążownik szosFord Crown Victoria - ostatni prawdziwy krążownik szos
Kult i popularność Crown Victorii zawdzięczamy przede amerykańskim funkcjonariuszom, którzy wybrali ją na swoje ulubione, mobilne miejsce pracy. Te policyjne wersje „Police Interceptor” (CVPI), z „P71” widniejącym w VIN-ie, przejęły pałeczkę po niekontynuowanym od 1996 Chevrolecie Caprice. Szybko zyskały sympatię funkcjonariuszy za prostą konstrukcję/łatwy serwis i niezawodność.
Ford Crown Victoria - ostatni prawdziwy krążownik szosFord Crown Victoria - ostatni prawdziwy krążownik szos
Należy zaznaczyć, że te dla nich posiadały szereg modyfikacji - od wzmocnionego zawieszenia, hamulców, skrzyni, silnika, elektryki, stalowych felg, po typowe wyposażenie w całą armadę „kogutów”, jak i te zwiększające bezpieczeństwo policjanta w niebezpiecznych sytuacjach z napastnikiem, czy kolizji drogowej z dużą prędkością. W związku z końcem produkcji niektóre wydziały, jak np. ten w Austin (stolica Teksasu) specjalnie domówiły dodatkowe ilości radiowozów, z kolei w kanadyjskim Londynie - (okręg Ontario) zamiast inwestować w nowoczesne i oszczędniejsze, po prosty przerobiły je na zasilane gazem.
Ford Crown Victoria - ostatni prawdziwy krążownik szosFord Crown Victoria - ostatni prawdziwy krążownik szos
FoMoCo ukradł największy kawałek toru klientów flotowych (policja i korporacje taksówkarzy) GM, po tym, jak ten zaprzestał montażu Caprice, a przednionapędowa Impala 9C1 niezbyt się spisała w tej roli. Miejsce po Crown Victorii coraz częściej zajmuje policyjny Charger. Karty jednak mogą być rozdane na nowo gdy GM postanowił specjalnie z tego powodu reanimować kultowego Caprice’a PPV (importowany Holden Commodore), z kolei Ford silnie promuje nowego Taurusa. Nie tylko my będziemy tęsknić za Vicky…
Ford Crown Victoria - ostatni prawdziwy krążownik szosFord Crown Victoria - ostatni prawdziwy krążownik szosFord Crown Victoria - ostatni prawdziwy krążownik szosFord Crown Victoria - ostatni prawdziwy krążownik szosFord Crown Victoria - ostatni prawdziwy krążownik szosFord Crown Victoria - ostatni prawdziwy krążownik szosFord Crown Victoria - ostatni prawdziwy krążownik szosFord Crown Victoria - ostatni prawdziwy krążownik szosFord Crown Victoria - ostatni prawdziwy krążownik szosFord Crown Victoria - ostatni prawdziwy krążownik szosFord Crown Victoria - ostatni prawdziwy krążownik szos



Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
10

Komentarze do:

Ford Crown Victoria - ostatni prawdziwy krążownik szos

Ford Crown Victoria - ostatni prawdziwy krążownik szos
klstrucker930419 2011-11-06 21:14
Radiowóz w blues brothers 2 to tęz był crown vic?
Ford Crown Victoria - ostatni prawdziwy krążownik szos
V24 2011-11-08 18:04
1974 Dodge Monaco! Bluesmobile.
ARON
Ford Crown Victoria - ostatni prawdziwy krążownik szos
ARON 2011-11-08 21:14
Nie, pewnie użytkownik miał na myśli wersję Blues Brothers 2000, a tam były rożne radiowozy: Crown Vic', Lumina i równie kultowy Caprice, ale oryginalnego Bluesmobile nie doświadczymy, za to coś niemal identycznego możemy spotkać w...Polsce!.
Ford Crown Victoria - ostatni prawdziwy krążownik szos
chuck norris 2012-07-31 12:10
szkoda że ekologia wszystko wsysa
Raster
Ford Crown Victoria - ostatni prawdziwy krążownik szos
Raster 2012-08-04 09:40
Taa ekologiczne 6 zł za l
Ford Crown Victoria - ostatni prawdziwy krążownik szos
chuck norris 2014-01-25 14:05
właśnie chce powiedzieć że te wszystkie ekologczne pierdu pierdu jest tylko poto żeby trzepać kase jakby naprawdę chcieli żeby bylo ekologicznie to by drastycznie podnosili ceny samochodów żeby bylo ich bardzo malo na drogach jak w komuniżmie wiec po cholerę się pytam dlaczego te coty z kitkami udajace tylko obrońcow przyrody produkują coraz tonowsze samochody w ilosci okolo1000000000000 sztuk rocznie skoro to tylko pogarsza sprawę !!!!!!!!!!!!
Ford Crown Victoria - ostatni prawdziwy krążownik szos
Klimt 2014-01-25 23:57
No pewnie, że to jest wkręt, ostatnio się naczytałem o tym artykułów, tak samo jak podatek na emisję CO2 bo niby to tak szkodzi planecie a naukowcy już dawno stwierdzili, że to jest związane z gęstością plam słonecznych ;-) Klimat zawsze albo się nagrzewa albo oziębia.. Nie było ludzi na świecie i były zlodowacenia a efekt cieplarniany dziś to pestka przy tym co było w czasach dinozaurów. Jak byłem mały to pamiętam, ze takie było bardzo ekologiczne podejście, że ciągle było o samochodach na prąd, z bateriami słonecznymi na dachach. Byłem pewny że na dzień dzisiejszy to już same takie auta będą jeździć a wcale tak nie jest. Gdyby na prawdę chodziło o ekologię, to by nie było takich głupstw. A tu można jednocześnie zarabiać na handlu ropą pomiędzy USA i Arabią i jednocześnie na karach za emisję CO2 ;-)
Ford Crown Victoria - ostatni prawdziwy krążownik szos
Radek013 2017-05-25 00:32
Jeżdżę takim po Kanadzie i nie zamienię Victorii na żadne inne cacko naszpikowane elektroniką. Wygodny, niezawodny i bezpieczny, a jak trzeba to i gumy potrafi spalić.
Ford Crown Victoria - ostatni prawdziwy krążownik szos
Clavageru 2017-07-27 01:10
wiadmo, starsze wiec lepsze :-)
Ford Crown Victoria - ostatni prawdziwy krążownik szos
atos 2018-10-15 05:09
Miałem ten samochód przez 6 miesięcy. Owszem, jest ostatnim z wielkich amerykańskich sedanów, ale nie kupiłbym go ponownie. Mimo wielkości miejsca wcale nie za dużo, twardy, ciężki, szeroki i długi co powoduje problemy z poruszaniem i parkowaniem. Drzwi ważą chyba 100 kg przez co miałem ciągłe since na ręce. Ekonomia Jazdy zatrważająca, choć samochód bardzo trwały, nie psujący sie.
Podobne: Ford Crown Victoria - ostatni prawdziwy krążownik szos
Podobne galerie: Ford Crown Victoria - ostatni prawdziwy krążownik szos
Najczęściej czytane w tym miesiącu
Tapety na pulpit Ford