Auta amerykańskie  »  Aktualności  »  Ford P-71 Police Interceptor oddaje odznakę...
P71 Interceptor

Ford P-71 Police Interceptor oddaje odznakę...

2009-09-21 - A. Łukasiewicz     Tagi: Ford, Ford Crown Victoria
P71 - dla większości ludzi to tylko jakieś kolejne dziwne oznaczenie, lecz dla fanów Detroit Iron powinno się kojarzyć z jednym - ten kod oznacza, iż mamy do czynienia z bardzo specjalną wersją nieśmiertelnego Forda Crown Victoria (ostatniego prawdziwego, amerykańskiego krążownika szos) - czyli Police Interceptor. Po tym, jak GM zrezygnował w 1996 z produkcji największego konkurenta „Vicky” (jak zwykli nazywać Crown Victorię policjanci) - Chevroleta Caprice/Impala 9C1 (odpowiednik P71) - stała się ona najbardziej rozpoznawalnym radiowozem służb mundurowych USA, może nawet bardziej niż wojskowy HMMWV/Humvee, znany powszechnie, jako Hummer (H1). Choć cywilna „Vicky” odeszła już w 2007 roku (na rynku USA) na emeryturę z powodu swojej trochę przestarzałej konstrukcji, zmagając się na dodatek z niechlubnym przydomkiem auta dla emerytów, to jednak to, co skazywało ją na porażkę u prywatnych odbiorców, okazało się cenne dla amerykańskiej policji. Prosta, lecz solidna konstrukcja (nadwozie osadzone na ramie, trwały silnik V8), klasyczny układ napędu (silnik z przodu, napęd na tylną oś) zapewniający lepszą trakcję i przyspieszenie w trudniejszych warunkach, ogromna ilość miejsca w środku (także dla przestępców z tyłu), pojemny bagażnik, lewarek skrzyni biegów na kolumnie kierowniczej (broń i komputer były idealnie w zasięgu prawej ręki stróżów prawa) oraz dodatkowe wzmocnienia - w tym opancerzenia chroniące przed ostrzałem i stłuczkami w pościgach. Jednym słowem „radiowóz” z prawdziwego zdarzenia, o jakim nasi policjanci mogą tylko pomarzyć!
Nie tak dawno oddział FoMoCo odpowiedzialny za auta flotowe, w tym służb państwowych zwołał konferencję, na którą zaprosił najważniejszych przedstawicieli policji stanowych. Na niej padły słowa, iż rok 2011 jest datą ostateczną (niekwestionowaną) zakończenia produkcji słynnych amerykańskich radiowozów. W to miejsce planowane jest wdrożenie obecnej flagowej limuzyny marki Ford - Taurusa.Co prawda kontrakt państwowy na radiowozy kończy się dopiero w roku 2012, to zapowiedziano, że dołoży się wszelkich starań, by przystosować mniejszego Taurusa pod potrzeby policjantów. Oznacza to m.in. przeniesienie drążka biegów na kierownicę. Pod maskę trafić ma najmocniejszy 3.5 V6 EcoBoost. Podobnie sprawa miała się z Dodge Chargerem, któremu na potrzeby policji przeniesiono biegi na kierownicę oraz dodatkowo wzmocniono cała konstrukcję, w tym kultowego 5.7 Hemi. Niestety Charger nie zdobył sobie takiej sympatii funkcjonariuszy, co słynna Vicky. W przypadku obecnego Chevroleta Impali, który także walczy o uznanie, karty wyglądają jeszcze gorzej - głównie za sprawą niezbyt popularnego w Ameryce napędu FWD. Wraz ze zwołaną konferencją zaproszono poszczególne „szychy” policji na jazdy testowe nowym Fordem Taurusem. Zdania, co do jego (możliwej) przyszłości w policji były podzielone - z jednej strony chwalono poziom bezpieczeństwa oraz ekonomiczność konstrukcji, z drugiej jednak narzekano na mniejszą ilość miejsca w porównaniu do Crown Victorii.
Ford Taurus SHO
Pewne jest natomiast, że Vicky nie będzie produkowana wiecznie, ale FoMoCo nie odda tak łatwo pola konkurentom - mimo niewielkiej ilości przeznaczonych na ten cel pojazdów (75’000 rocznie, z czego 85 % to Crown Vic’), stanowi tą ciągle lukratywny biznes dla producenta, głównie za sprawa odpadających kosztów marketingowych. Ilość poświeconych egzemplarzy w scenach filmowych wypadków może przemilczymy...



Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
17

Komentarze do:

Ford P-71 Police Interceptor oddaje odznakę...

Chevy Suburban
Ford P-71 Police Interceptor oddaje odznakę...
Chevy Suburban 2009-09-21 20:53
Można dyskutować czy Cadillac DTS nie jest tym ostatnim krążownikiem, mimo napędu na przód i braku ramy... A Crown Victorii na pewno szkoda... Tyle lat dzielnej służby-na szczęście będzie jeszcze długo w użyciu, znając jej trwałość. Odpicowany Mondeo to jednak nie to... Ciekawe, ile te silniki Ecoboost wytrzymają w takiej robocie... :-(
ARON
Ford P-71 Police Interceptor oddaje odznakę...
ARON 2009-09-21 21:11
Ale tu chodzi o taki naprawdę "prawdziwy", czyli pełną gębą - rama V8, tylny napęd i rozmiar full size - jak za dawnych dobrych czasów (prosperity).
Ford P-71 Police Interceptor oddaje odznakę...
vette 2009-09-21 21:12
I to jest bardzo dobre pytanie :-)
Ford P-71 Police Interceptor oddaje odznakę...
karlone 2009-09-22 11:03
Nie ma mowy o tym w artykule ale Taurus też jest FWD, ewentualnie jest AWD. Co do silnika 3.5 V6 to byłbym spokojny, oni tam nie jeżdżą dłużej radiowozami dłużej niż 3-5 lat i wymieniają na nowe. W tym czasie przejadą ok 100 tys mil, a o taki przebieg możemy być spokojni. Biezpieczeństwo i dynamika to rzeczywiście spore zalety. Dosyć pochwał dla Taurusa, choć jako auto dla obywatela byłby świetny. Największą wadą jest ten nieszczęsny FWD, co przy silniku z przodu będzie skutkowało dużą podsterownością. Myślę że Crown Vic spokojnie skopie tyłek Taurusowi na zakrętach. Jesli chodzi o AWD to było by już lepiej z prowadzeniem ale wiadomo, taki układ były o wiele bardziej skomplikowany, trudny w naprawie i droższy. Teraz w odniesieniu do tego co napisałem o Taursie, napiszę kilka słów o Crown Vicu z punktu widzenia policjantów i o co tak na prawdę im chodzi. Jako student pojechałem do Stanów na tzw wymianę, oczywiście jako miłośnik tej motoryzacji koniecznie musiałem się zaopatrzyć w środek lokomocji. Spotkałem tam kolesia który właśnie jeździł Crown Victorią. Oczywiście to było auto moich marzeń, więc poszedłem do kolesia i wypytuję o wszystko co można było wypytać przy tej okazji, koleś w końcu się mnie pyta czy nie chcę kupić poczciwego Crown Vica. Heh stałem jak w wryty, bo cena którą mi zaproponował była po prostu śmieszna i byłem w stanie zapłacić :-D Ledwie się przejechałem to już wiedziałem że biorę to auto bez względu na wszystko. Po zakupie, trochę ochłonąłem i zacząłem się zastanawiać na autem, na ile jest niezwodny, w jakim tak na prawdę jest stanie i jak daleko mogę się nim zapuścić. Najlepszym wyjściem było spytać gliniarza heh. Musielibyście zobaczyć jak się podniecał opowiadając mi o tym aucie: że żadnych awarii, że doskonałe prowadzenie, że same "great" i "wonderful". Teraz po prawie trzech latach od zakupu, rozumiem wszystkie te jego podniety. Jako użytkownik pozwolę sobie wymienić kilka zalet Crown Vica o których nie ma mowy w artykule a które szalenie mi się podobają: - duża ilość miejsca pod maską, łatwo dostępne alternator, pompa wody, kompresor, ich wymiana sprowadza się do odkręcenia dwóch śrub, nie trzeba rozbierać połowy silnika jak ma to miejsce w obecnych samochodach. - cała przednia części nadwozia jest zamocowana na śrubach, dzięki czemu można szybko zdemontować dowolny element i wymienić na nowy juz pomalowany. - demontaż przednich lamp trwa... mniej niż 10 sekund. - obszerne i bardzo wygodne fotele, prawie jak w domu. Tego lata byłem 12 godzin w trasie i praktycznie w ogóle plecy mnie nie bolały, ani tyłek nie ścierpł. - miejsce między fotelami o czym wspominają gliniarze z artykułu. Ja między fotelami mam zamontowany mega podłokietnik, którym mieszczą się 4 butelki 1,5L i gaśnica :-D, używam go czasami tez jako stolik pod laptopa, bez problemu może sobie tam stać, bez ograniczania miejsca dla pasażera. W Taurusie i podobnych będzie to właśnie kosztem miejsca pasażera. - boskie zawieszenie, to jest właśnie idealny kompromis między komfortem a właściwościami, w zakrętach masz wrażenie że jedziesz jakimś bolidem tak się dobrze trzyma, a na dziurach komfortową limuzyną. Tyle ;-)
ARON
Ford P-71 Police Interceptor oddaje odznakę...
ARON 2009-09-22 11:39
No właśnie - to mnie najbardziej zastanawia w tej kwestii, czy nie byłoby już łatwiej (i taniej) postawić na AWD - w końcu SHO istnieje! Może byłaby to po prostu zbyt droga/skomplikowana opcja, skądinąd nie jest rzeczą trudną przerobić napęd AWD na RWD, tym bardziej ze wsparciem rządowym... Poza tym AWD pewnie bardzo by się przydał gliniarzom na wschodzie ew. północy kraju,, czy samej Kanadzie gdzie panują cięższe warunki drogowe. Dzięki karlone za podzielenie się z nami kilkoma ciekawostkami odnośnie Vicky! Mama nadzieję, że news Ci podpasował? :-)
Ford P-71 Police Interceptor oddaje odznakę...
karlone 2009-09-23 10:39
Pasuje, pasuje :-) nie często mam okazję poczytać o tym modelu ;-) Dzięki. Skoro teraz wytłumaczyłeś wszystkim o co chodzi z oznaczeniem P71, będę mógł legalnie zmienić w podpisie "auto" ;-) Odnośnie ciekawostek nt. interceptora to chciałem wspomnieć o szybach. Nie wiem z jakiego szkła są zrobione ale cała woda na nich zbiera się w krople, przez co nigdy nie tworzy się trudno przejrzysta warstwa, np. zwykłym autem jak mijasz tira to zawsze przez chwilę nie widzisz do puki wycieraczki zbiorą wodę, u mnie tylko widać mgiełkę i krople które cały czas zdmuchiwane są przez pęd powietrza. Obecnie tam gdzie pracują wycieraczki ta warstwa jest trochę już wytarta. Ciekawe jest tez to, że na szybie praktycznie nie ma rys, a w nocy refleksów co też wpływa na komfort.
Ford P-71 Police Interceptor oddaje odznakę...
yatza 2009-09-23 16:07
Zastanawiam sie, czy na zmiane nie miało wpływu spalanie. W końcu benzyna nie tanieje, a spalanie Crown Victoria chyba nie jest małe. :-) Szkoda takiej legendy, można było choć jeden kawałek historii zostawić...
Ford P-71 Police Interceptor oddaje odznakę...
karlone 2009-09-24 08:56
spalanie heh, yatza jak może oglądasz program "pirat" na tvn turbo to zwróć uwagę ile palą nasze policyjne vectry, widać to na komputerze pokładowym zawsze kiedy pokazują filmik zatrzymanemu kierowcy. Ja powiem że moja "Viki" pali może o litr więcej :-D
ARON
Ford P-71 Police Interceptor oddaje odznakę...
ARON 2009-09-24 11:04
Tak to już jest w niedoinformowanym społeczeństwie (bez aluzji do Ciebie yatza), że większość osób kojarzy amerykańce z "pijusami", ale to nie jest do końca taka prawda, tylko raczej przesąd tych, co nie mają zazwyczaj zielonego pojęcia o materii tj. europ., czy inne auta z podobnymi pojemnościami, a często nawet mniejszymi wcale nie są oszczędniejsze! Złudzeniem jest to, że jak silnik mniejszy (pojemnościowo), ale bardziej "wyżyłowany", to jest oszczędniejszy...na dodatek skraca się jego żywotność. Znacznie więcej zależy od stylu jazdy kierowcy oraz współczynnika masy pojazdu do parametrów silnika. Jak to pięknie mawiają Amerykanie - pojemności niczym nie zastąpisz, prócz...jeszcze większa pojemnością. Te silniki dzięki swojej charakterystyce wykonują mniej pracy by poruszyć większą budę, przez co ich zapotrzebowanie na moc (paliwo) nie jest takie drastyczne. Tak jeszcze na boku dodam, że duża część amerykanów potrafi spalić mniej i to słabszej, oktanowej benzyny (i to bez przesadnej eko-jady) niż się może to wydawać - problem polega w tym, że w naszym trochę zacofanym społeczeństwie wszystko co spala ok. 10 L/100 km wzwyż, to już koniec świata. Gdzieś wyczytałem, że mocniejsza Corvetta, czy Viper (8.4 V10 BB!) potrafią być oszczędniejsze od jakiegoś tam Porsche 911. Taki nawet mastodont jak Ram SRT10 pali od ok. 20-30 litrów na setkę - dużo? Tak, ale jak weźmiemy pod uwagę wymiary, osiągi i masę, to jest to w sumie nic, skoro tyle samo znacznie mniejsze, lżejsze, a często i słabsze sportowe auta mogą wciągnąć... P.S. Ile karlone Twoja Vicky średnio spala (benzyny)?
Ford P-71 Police Interceptor oddaje odznakę...
karlone 2009-09-24 11:47
W cyklu mieszanym ok 14, tylko miasto ok 15 90km/h -> ok 12 130-140km/h -> ok 15
Chevy Suburban
Ford P-71 Police Interceptor oddaje odznakę...
Chevy Suburban 2009-09-24 22:52
Zważ na sposób użytkowania samochodu. Miśki raczej ich nie oszczędzają, cały czas polują, a jak już kogoś nagrają to gaz do dechy by go jak najszybciej zatrzymać. Ty tak raczej nie jeździsz. Poza tym to w końcu 3,2 V6 250KM, a nie jakiś diesel... Myślę, że Vic. w podobnych warunkach spaliłaby z 25l, ale nie o to tu chodzi... :-D
Ford P-71 Police Interceptor oddaje odznakę...
karlone 2009-09-25 09:43
Jeszcze mi się nie zdarzyło żeby wziął więcej niż 19L/100km ale to było z niedopałem na dwóch cylindrach. Generalnie silnik w tej budzie jest stosunkowo nieczuły na styl jazdy i warunki. Nie mniej jednak słyszałem że te silniki potrafią łyknąć i 25/100, ale to już by musiała być niezwykle agresywna jazda, gaz hamulec. Odnośnie samych miśków, przecież oni też nie jeżdżą na okrągło z pedałem do deski, a jak jeżdżą wyprzedzą kilka aut i już mają delikwenta, mi też się zdarza wyprzedzanie kilku pojazdów, chyba normalka w polskich warunkach ;-) inna sprawa że w piracie pokazują kozaków co dostają mandaty po pięć stów, a to już faktycznie trzeba rozrabiać na drodze.
ARON
Ford P-71 Police Interceptor oddaje odznakę...
ARON 2009-09-25 09:56
W cyklu mieszanym ok 14, tylko miasto ok 15 90km/h -> ok 12 130-140km/h -> ok 15Przy masie własnej ok. 2 ton (jak na full size to i tak mało) i silniku 4.6 V8, to uważam, że to naprawdę bardzo dobre wyniki! Poza tym to auto jedzie ponoć na każdej benzynie dobrze, a nie jak europejscy producenci każą sobie lać 98 Super Plus, coś się naprawdę działo...
Ford P-71 Police Interceptor oddaje odznakę...
karlone 2009-09-26 13:36
Rzeczywiście nie jest źle, przy dobrym traktowaniu pali stosunkowo rozsądnie. Kiedyś miałem Dodge'a Caravana z 93 r i tam silnik 3.0 V6 łykał 12/100 więc spodziewałem się że tutaj będzie to z 17/100 tyle że to był minivan więc i buda miała większy opór powietrza. W nowszych Victoriach powprowadzali modyfikacje silnika i przełożeń że spalanie spadło ponoć do 9L/100km przy jeździe pozamiejskiej. Tylko że jak czytam amerykańskie fora to te modyfikacje niezbyt wpłynęły na niezawodność, mówię tu o elektronice. Modele po 2006 znowu zostały dopracowane, są więc bardziej niezawodne i oszczędne, te chyba najlepiej kupować. Heh zobaczymy, może kiedyś będzie mnie stać na jeszcze jednego P71 do codziennej jazdy, a tego zrobię na showcara, który nie musi być ani oszczędny, ani cichy :-/
ARON
Ford P-71 Police Interceptor oddaje odznakę...
ARON 2009-09-26 19:33
Ale te po 2007 tu już chyba w USA jako auta dla cywili nie były produkowane - tylko taxi i P71?
Ford P-71 Police Interceptor oddaje odznakę...
karlone 2009-09-28 09:15
Dokładnie nie pamiętam ale jakoś w okolicach tego roku zaprzestano produkcji cywilnych egzemplarzy.
Ford P-71 Police Interceptor oddaje odznakę...
malin2k2 2010-04-14 01:05
Zawsze mozesz sie szarpnac na Grand Marquis:-P I tak malo kto zauwazy roznice heh.