Auta amerykańskie » Aktualności » Panoz Abruzzi - supersamochód z USA

Panoz Abruzzi - supersamochód z USA
2010-10-22 - A. Łukasiewicz Tagi: Supersamochody, Panoz Abruzzi, Panoz
Marka Panoz nie jest szczególnie znana, nawet w środowisku fanów amerykańskiej motoryzacji. Prędzej powinni kojarzyć ją znawcy wyścigów długodystansowych, przede wszystkim legendarnej już, 24-godzinnej tortury dla człowieka i maszyny na francuskim pseudo-ulicznym torze Le Mans albo też zwolennicy ambitnych gier samochodowych.
Marka Panoz Auto Development założona została w 1989 roku jako przejaw sympatii do amerykańskiej motoryzacji, pełni pomysłów i szczerego marzenia. Firmę założył Donald Panoz, który w wieku 26-lat ubiegał się o pracę w Thompson Motor Company (TMC), małego irlandzkiego producenta aut.
Gdy Don’ odkrył, iż TMC znajduje się w likwidacji, otworzyła się przed nim nowa opcja i postanowił nabyć prawa do jednego z szkieletów podwozi zaprojektowanych przez Franka Costin - znanego projektowania wyścigowych konstrukcji dla Lotusa, Maserati, czy Listera. W ten sposób pełen zapału Amerykanin z włosko-irlandzkimi korzeniami z dwoma ex inżynierami TMC rozpoczęli przygodę z własnymi automobilami w dawnym magazynie składu soli Wydziału Komunikacji i Transportu, ok. 50 mil od Atlanty (stolicy Georgii).
Pierwszym ręcznie składanym modelem był debiutujący w 1992 klasyczny Panoz Roadster, później zmodyfikowany technicznie pod rozszerzeniem „AIV”. Aluminiowa karoseria osadzona na sportowej ramie zapewniała mu doskonały balans, lekkość oraz sztywność. W sumie do 2000 roku powstało 220 sztuk Roadstera, a każdy z nich poruszał zespół napędowy z Forda Mustanga.
Następcą Roadstera był stylistycznie bardziej nowoczesny Esperante. Ten stonowany samochód sportowy był tak naprawdę bardzo zaawansowaną i przemyślaną konstrukcją, również napędzany jednostkami V8 Forda. Wersje wyścigowe licznymi zwycięstwami w zawodach, np. długodystansowych Le Mans, czy Sebring, potwierdziły renomę producenta sportowych aut blisko spokrewnionych z wyścigowymi, pomimo, iż każdy przygotowywany był pod klienta. Produkcję niepozornego Esperante zakończono w 2009 i nie pokazano nic nowego… aż do teraz.
Abruzzi to nie żaden koncept, tylko futurystycznie wyglądający następca wzorujący się na stylistyce przedwojennych, ekskluzywnych modeli, zwłaszcza 1935 Delahaye. Pierwszy egzemplarz wraz z odmianą wyścigową „Spirit of Le Mans” klasy GT zadebiutował podczas wyścigu na torze Road Atlanta (tuż pod nosem siedziby Panoz), chociaż prawdziwym sprawdzianem dla tej drugiej będzie 12-godzinny Sebring przyszłego roku.
Uliczny Abruzzi będzie napędzany silnikiem V8 o mocy 640 KM przy 6500 obr./min i 821 Nm przy 3800 obr./min. Klasyczna konfiguracja, czyli silnik z przodu - napęd tylny, uzupełniona będzie nietypową chłodnicą umieszczoną na tyle pojazdu. Samochód wykorzystuje w swej konstrukcji nowoczesne materiały (z recyklingu - lżejsze od karbonu, przy zachowaniu tej samej sztywności) i rozwiązania (3-stopniowy system chłodzenia silnika). Cena w zależności od preferencji klienta.
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
0
Komentarze do:
Panoz Abruzzi - supersamochód z USA
Podobne: Panoz Abruzzi - supersamochód z USA




Podobne galerie: Panoz Abruzzi - supersamochód z USA



Najczęściej czytane w tym miesiącu
Tapety na pulpit
Newsletter
Galerie zdjęć