Auta amerykańskie  »  Aktualności  »  Barrett-Jackson: Plymouth Road Runner aka "Hammer"
Plymouth Road Runner aka

Barrett-Jackson: Plymouth Road Runner aka "Hammer"

2010-06-30 - A. Łukasiewicz     Tagi: Oldtimer, Plymouth, Barrett-Jackson, Plymouth Road Runner
Na odbywającej się ostatniego weekendu w Orange County (Kalifornia) aukcji Barrett-Jackson nowego właściciela znalazł niesamowity Plymouth Road Runner aka „Hammer“. Cóż w nim takiego wyjątkowego pomijając samego oldtimera z „glory days” (dni sławy) amerykańskiej motoryzacji? Zacznijmy od tego, że model Road Runner powstał jako próba reanimacji oryginalnej formuły muscle car’a. Na myśli mamy auto klasy full size z dużym i bardzo mocnym silnikiem V8 big block. Mimo, że Plymouth jako marka budżetowa w koncernie Chryslera oferował w 1968 muscle-model GTX (na bazie Belvedere, Satellite), to dla większości młodych kupców był on po prostu zbyt drogi.
Plymouth Road Runner akaPlymouth Road Runner aka
Potrzebnego auto, które było w stanie pokonać „ćwiartkę” w 14 s i przede wszystkim kosztować poniżej 3’000 USD nie posiadano. Jako nazwę wykorzystano słynnego strusia pędziwiatra z kreskówki Warner Bros. pod tytułem „Willy Coyote and the Road Runner” - mimo upływu czasu popularnej do dziś. Czadowym elementem charakterystycznym był klakson wydający dźwięk „beep, beep” co owy struś!
Road Runner jako model dedykowany ludziom młodym przetrwał 3 generacje, czyli lata produkcji 1968-1980. Dziś najbardziej cenionymi egzemplarzami są gen. I i II, szczególnie z opcjonalnymi big blockami 440 Six Pack (7.2 L) i legendarnym 426 Hemi (7 L).

Jednym z ciekawszych i godnych uwagi projektów Road Runnera jest „Hammer” (ang. młot) od Pure Vision Design. Rocznik 1970 utrzymano w konwencji „pro touring”, czyli klasycznej „obudowie” z nowoczesnymi rozwiązaniami technicznymi. Auto pokryto szarym lakierem Glasurit „Sterling Gray” z fabryczną, czarną grafiką. Całe nieco zmienione odmienione zbudowano od nowa. Pod maską aluminiowy 528ci (8.7L!) V8 Hemi Wedge zbudowany przez Kibler's Performance, wspomagany kompresorem i elektronicznym wtryskiem paliwa. W sumie godne respektu 750 KM przenoszone jest na 4-stopniową skrzynię biegów A833 ze wzmocnionym sprzęgłem Centerforce - lewa noga na siłowni! Auto z kompletnie nowym zawieszeniem i układem hamulcowym od Wilwood porusza się na 18x10 i 19x12 felgach 3-częściowych od Kinesis Motorsport. Na nie założono sportowe opony Michelin Pilot-Z.

Auto ma niezłą karierę za sobą - wpierw było bohaterem własnego odcinka serii TLC „Rides”, później (honorowe) miejsce na oficjalnym stoisku MoPara na SEMA (= duże wyróżnienie), aż na kinowej taśmie w końcowym epizodzie „Szybcy i Wściekli: Tokyo Drift” z Domem Toretto (Vin Diesel) za kierownicą oraz ostatnim sequelu pt. „Szybko i Wściekle” skończywszy. Za 175’000 USD w zeszły weekend Hammer zmienił właściciela i wierzcie mi na słowo, że tyle włożonej w niego pracy warte było każdego centa



Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

Barrett-Jackson: Plymouth Road Runner aka "Hammer"