Auta amerykańskie » Opisy aut współczesnych » Cadillac XLR-V - ognisty roadster

Cadillac XLR-V, dostępny w Europie od kwietnia 2007, w doskonałym stylu dołącza do rosnącego grona luksusowych modeli sportowej serii V. Model XLR-V łączy w sobie wysoki poziom luksusu, moc, sportowe osiągi, liczne udogodnienia i styl.
Silnik V8 Northstar z mechaniczną turbosprężarką osiągając moc 331 kW (450 KM), w połączeniu z umieszczoną z tyłu automatyczną sześciobiegową skrzynią biegów, rozpędza XLR-V od 0 do 100 km/h (0-62 mph) w 4,7 sekundy.
Dodając do tego tylny napęd i rozkład masy pojazdu między osiami w proporcji 50:50, otrzymamy doskonale wyważony pojazd o niespotykanej dynamice i wysokich osiągach. Tak jak w przypadku wszystkich członków rodziny V, ten dwumiejscowy samochód wyróżnia intrygujące wnętrze i nadwozie. Uwagę przyciąga atrapa przednia ze stalowej siatki, cztery 19-calowe koła, hebanowe elementy dekoracyjne i aluminiowe wykończenia wnętrza pojazdu.
Optymalizacja właściwości jezdnych podwozia polegająca na zastosowaniu większych hamulców, mocniejszych drążków stabilizatorów, sportowych kół i ogumienia oraz systemu zawieszenia o zmiennej charakterystyce, pozwoliła na uzyskanie doskonałej przyczepności zarówno na zwykłej drodze jak i na torze sportowym.
Sercem modelu XLR-V jest silnik o pojemności 4,4 litra wyposażony w sprężarkę mechaniczną i chłodnicę powietrza doładowującego. Silnik V8 z układem podwójnych, umieszczonych w głowicy wałków rozrządu o nazwie Northstar V8 S.C. (Supercharged - ze sprężarką mechaniczną) rozwija moc 331 kW (450 KM) przy 6400 obr./min. i dysponuje momentem obrotowym 561 Nm przy 3900 obr./min. 90% maksymalnej wartości momentu obrotowego uzyskuje w zakresie prędkości obrotowych od 2200 obr./min. do 6000 obr./min., dzięki czemu XLR-V posiada niezwykłe osiągi.Doładowany silnik Northstar V8 dysponuje wyższą o 124 KM (91 kW) mocą od wersji wolnossącej, a wydajność powyżej 100 KM uzyskiwanych z jednego litra pojemności czyni go jednym z najbardziej efektywnych silników V8 na świecie.
Silnik Northstar V8 S.C. z dwoma wałkami rozrządu umieszczonymi w głowicy posiada układ zmiennych faz rozrządu, któremu zawdzięcza wysokie osiągi, zachowując przy tym odpowiedni stopień wyrafinowania i kultury pracy kojarzony z luksusową marką. Gwałtownie rosnąca krzywa momentu obrotowego sięga poziomu o 138 Nm wyższego niż w przypadku jednostki podstawowej.Dzięki temu model XLR-V dołączył do elitarnej grupy pojazdów rozpędzających się od 0 do 100 km/h w czasie krótszym niż 5 sekund. Warto zaznaczyć, że rekordowo duże przyspieszenia są cechą charakteryzującą wszystkich modeli serii V.
Układ dolotowy i układ wydechowy
Układ dolotowy w modelu XLR-V został zmodyfikowany pod kątem zwiększonego zapotrzebowania na powietrze zarówno potężnego silnika jak i sprężarki mechanicznej. Dzięki temu ilość powietrza dostarczanego do silnika i do sprężarki wzrosła o 30%.Wlot powietrza znajdujący się nad chłodnicą dostarcza powietrze do silnika. Z kolei do sprężarki mechanicznej powietrze doprowadzane jest dwoma przewodami, łączącymi się w jeden tuż przed wejściem do urządzenia. Dzięki temu możliwe było zastosowanie jednego masowego czujnika przepływu powietrza.Układ dolotowy został zaprojektowany w taki sposób, by maksymalnie obniżyć wewnętrzne opory przepływu. Kształt każdego z przewodów doprowadzających powietrze do sprężarki został zoptymalizowany, aby ograniczyć jej głośność i poziom wibracji. W konsekwencji, powstał układ dolotowy o przyjemnej barwie dźwięku.
Układ wydechowy posiada specjalnie zaprojektowany tłumikłączący w sobie cechy tłumika tradycyjnego i sportowego. Aby zachować niski poziom głośności podczas codziennej eksploatacji samochodu, układ wydechowy składa się z wielu komór odpowiednio tłumiących dźwięk pracy silnika.
Podczas sportowej jazdy otwiera się, uruchamiany podciśnieniowo, zawór recyrkulacji spalin umożliwiając swobodny obieg gazów wylotowych. W obudowie zaworu znajduje się szereg otworów ułatwiających przepływ spalin przez układ wydechowy. W efekcie obniżono ciśnienie gazów wylotowych oraz zwiększono moc silnika.
Automatyczna sześciobiegowa skrzynia biegów
Silnik Northstar V8 SC współpracuje z automatyczną, sześciobiegową skrzynią biegów Hydra-Matic 6L80. W modelu XLR-V nowa, automatyczna skrzynia biegów została umieszczona po raz pierwszy w tylnej części pojazdu.
Skrzynia płynnie przełącza biegi nawet pod dużym obciążeniem i jest sterowana za pomocą 32-bitowego modułu elektronicznego pozwalającego na uzyskanie szybkiej zmiany przełożeń. Dodatkowo, szeroki zakres przełożeń wpłynął na poprawę przyspieszeń i obniżenie zużycia paliwa.
Automatyczna skrzynia biegów typ 6L80 posiada sterownik, w którym umieszczono optymalizujące jej pracę moduły: Performance Algorithm Shifting (PAS), Performance Algorithm Liftfoot (PAL) oraz Driver Shift Control (DSC).
Moduł PAS umożliwia szybką redukcję biegu podczas jazdy z zamkniętą przepustnicą w zakręcie lub w poślizgu bocznym. Takie działanie obniża ciśnienie w przekładni hydrokinetycznej pozwalając na jego płynny wzrost w momencie ponownego otwarcia przepustnicy.
Moduł PAL ogranicza zmiany biegu na wyższy, utrzymując stały bieg podczas jazdy w zakręcie z zamkniętą przepustnicą. Moduł DSC pozwala kierowcy na sekwencyjną zmianę biegów. Płynną zmianę biegów osiągnięto dzięki elektronicznemu sterowaniu silnikiem i skrzynią biegów. Podczas zmiany biegów moc silnika zostaje zmniejszona, aby zaraz po wejściu na kolejne przełożenie wzrosnąć. Dzięki temu zmiany biegów są praktycznie niezauważalne.
Sportowe podwozie
Zmiany w podwoziu modelu XLR-V polegały na zwiększeniu wydajności układu hamulcowego, zmianie charakterystyki zawieszenia, powiększeniu średnic przedniego i tylnego drążka stabilizatora, usztywnieniu tulei elementów zawieszenia i zwiększeniu rozmiarów kół i opon. Oprócz tych zmian, zastosowano dodatkowe chłodnice oleju układu wspomagania i układu kierowniczego oraz pompę oleju o wyższej wydajności.
Mechanizm składający dach w modelu XLR
Najbardziej zauważalne są zmiany w układzie hamulcowym. W związku z wysoką mocą jednostki napędowej i sportowymi właściwościami jezdnymi modelu XLR-V musi on zapewniać dużą siłę hamowania oraz płynne i niezmiennie skuteczne działanie.
Aby to osiągnąć, inżynierowie wykorzystali układ hamulcowy stosowany w modelu Z51 Corvette, z dużymi, wentylowanymi tarczami hamulcowymi i sportowymi okładzinami. Przednie tarcze hamulcowe mają średnicę 340mm, tylne 330 mm. Grubość tarcz hamulcowych została zwiększona tak, by poprawić ich zdolność odprowadzania ciepła. Przednie zaciski posiadają konstrukcję dwutłoczkową, a tylne wyposażono w jeden.
Aktywne zawieszenie w modelu XLR-V zastało poddane modyfikacjom mającym na celu osiągnięcie właściwości jezdnych porównywalnych do osiągów sportowego roadstera z doładowanym silnikiem. Zadaniem układu aktywnego zawieszenia jest utrzymywanie nadwozia w jednej płaszczyźnie. Dzięki znacznemu ograniczeniu sił działających na nadwozie pojazdu, kierowca może liczyć na komfortową, w pełni kontrolowaną jazdę.
Zmiana charakterystyki układu sterującego pracą zawieszenia w połączeniu ze sztywniejszym przednim i tylnym drążkiem stabilizatora oraz wzmocnionymi tulejami tylnego zawieszenia przyniosła poprawę właściwości jezdnych modelu XLR-V w porównaniu z wersją podstawową XLR.
Inną, charakterystyczną cechą samochodów z serii V jest czterokanałowy system stabilizacji toru jazdy (StabiliTrak), posiadający cztery tryby pracy, w tym dla entuzjastów jazdy sportowej, tryb „wyczynowy”. W trybie sportowym układ sterowania tylko w niewielkim stopniu wpływa na w zachowanie samochodu na drodze.
Średnica kół i szerokość opon zostały powiększone, aby zapewnić lepszą przyczepność. Przednie opony mają rozmiar 235/45R19, natomiast tylne 255/40R19. Opony dostarczane przez firmę Pirelli posiadają budowę „run-flat”, pozwalającą na jazdę bez powietrza.
Chłodzenie
Aby sprostać szczególnym wymaganiom układu napędowego i układu kierowniczego, w modelu XLR-V zmodyfikowane zostały układy chłodzenia. Dzięki temu samochód może z powodzeniem korzystać z pełnej mocy silnika, spełniając równocześnie wszystkie wymagania stawiane bardzo luksusowym roadsterom.
Zmiany w układzie chłodzenie polegały na:
* Zamontowaniu dodatkowej chłodnicy oleju silnikowego
* Zamontowaniu dodatkowej chłodnicy oleju skrzyni biegów
* Powiększeniu otworów wlotowych i wylotowych w dodatkowych chłodnicach
* Zamontowaniu chłodnicy sprężarki mechanicznej
* Zamontowaniu przypominającej kształtem grzebień chłodnicy płynu w układzie wspomagania układu kierowniczego, składającej się z rury otoczonej prętami drucianymi. W przeciwieństwie do typowych chłodnic ożebrowanych zastosowanie prętów pozwala na swobodny przepływ powietrza we wszystkich kierunkach, zwiększając w ten sposób skuteczność chłodzenia.
* Zamontowano dodatkowe otwory wentylacyjne, które kierują powietrze pochodzące z dodatkowych chłodnic w kierunku tarcz hamulcowych, poprawiając tym samym ich chłodzenie.
Zmiany stylizacyjne w modelu XLR-V
Zmiany stylizacyjne podkreślają zdecydowany, a jednocześnie pełen elegancji charakter modelu XLR-V. Zmiany stylizacyjne wnętrza oraz nadwozia obejmują:
* Polerowaną osłonę chłodnicy z logo serii V.
* Odważnie ukształtowaną pokrywę komory silnika podkreślającą zastosowanie sprężarki mechanicznej
* Dziesięcioramienne srebrne tarcze kół
* Charakterystyczne emblematy modelu. Znaczki „XLR-V” i „Supercharged” zostały umieszczone na błotnikach przednich, drzwiach i pokrywie bagażnika.
* Cztery polerowane, wykonane ze stali nierdzewnej końcówki rur wydechowych
* Czarne zaciski hamulcowe z logo „V-Series”
* Panele drzwi, na konsoli środkowej, nowej kierownicy oraz dźwigni zmiany biegów wykończone elementami dekoracyjnymi z drewna Zingana oraz jasnego hebanu z wyraźnymi słojami.
* Elementy górnej części wnętrza pojazdu w tonacji hebanu (Ebony) dla podkreślenia subtelnej elegancji.
* Tapicerkę skórzaną w kolorze hebanu (Ebony) pokrywającą również górną część deski rozdzielczej, fragmenty wykończenia drzwi, podłokietniki, konsolę centralną oraz koło kierownicy.
* Siedzenia wykonane z miękkiej skóry w tonacji hebanu lub beżu, uzupełnione elementami dekoracyjnymi tapicerki foteli i paneli drzwi wykonanymi z zamszu.
* Elementy dekoracyjne wnętrza, począwszy od progów drzwi, a kończąc na obramowaniu konsoli centralnej i wykończeniu kierownicy, wykonane z aluminium o fakturze „Kinetic”
* Znaczki V-series na tablicy wskaźników i na desce rozdzielczej po stronie pasażera.
Model XLR-V jest montowany w nowoczesnej, wielokrotnie wyróżnianej, fabryce GM Bowling Green w stanie Kentucky, USA.
źródło: Mototarget
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
0
Komentarze do:
Cadillac XLR-V - ognisty roadster
Podobne: Cadillac XLR-V - ognisty roadster




Podobne galerie: Cadillac XLR-V - ognisty roadster



Najczęściej czytane w tym miesiącu
Tapety na pulpit Cadillac
Newsletter
Galerie zdjęć