Auta amerykańskie  »  Opisy aut klasycznych  »  Chrysler Cordoba (1975-1983) - elegant w każdym calu
Chrysler Cordoba '75

Chrysler Cordoba (1975-1983) - elegant w każdym calu

2009-12-27 - R. Bednarz     Tagi: Chrysler, Chrysler Cordoba
Lata 70-te XX wieku to ciężki czas dla amerykańskiej wielkiej trójki z Detroit. Dwa kryzysy naftowe, konkurencja ze strony producentów zagranicznych czy wreszcie coraz bardziej restrykcyjne przepisy dotyczące bezpieczeństwa i emisji spalin.
Ford, GM i Chrysler wciąż projektowały krążowniki szos - klienci natomiast zaczynali przesiadać się do mniejszych samochodów. Trójka z Detroit musiała zareogowac na nowe upodobania klientów.W 1975 roku na rynku zadebiutował Chrysler Cordoba - "mały" samochodów jak na ówczesne standardy amerykańskie. Choć dla Europejczyka jawiła się niczym statek oceaniczny - miał prawie 5,5 metra długości. Pod maską znalazła się klasyka gatunku. Do wyboru trzy silniki benzynowe V8 o pojemności od 5.2 litra przez 5.9 litra do akwarium o pojemności 6.5 litra. Każdy z nich skojarzony był z trzybiegową przekładnią automatyczną.

Najpotężniejszy silnik 6.5 litra dysponował mocą 195 KM i rozpędzał dwutonowe coupe do 100 km/h w czasie 9.3 sekundy. Prędkość maksymalna auta wynosiła 172 km/h. W amerykańskich warunkach to i tak nadto.
Chrysler Cordoba '75Chrysler Cordoba '75
W Chryslerze Cordobie nie chodziło jednak o osiągi. Auto oferowało niesamowity luksus, który tak kochali Amerykanie. Szczególnie upodobali oni sobie wersję z dachem pokrytym winylem.

A Cordobą nierozerwalnie kojarzy się niezwykle popularny aktor Ricardo Montalban, który wystąpił w reklamie telewizyjnej Chryslera. Duet Cordoby i Montalbana można uznać za jeden z najbardziej udanych mariażów reklamowych.

 

Chrysler Cordoba podbił serca klientów. W pierwszym roku produkcji, Chrysler sprzedał ponad 150,000 sztuk nowego coupe. O tym jak wielki był to sukces niech świadczy fakt, że w rok wcześniej sprzedaż wszystkich aut marki Chrysler była mniejsza. W 1977 roku sprzedaż Cordoby osiągnęła apogeum. Do klientów trafiło ponad 180,000 sztuk luksusowego coupe. Niestety, sytuacja finansowa Chryslera była słaba i koncern nie był w stanie zdyskontować sukcesu Cordoby. Auto w kolejne lata produkcji weszło bez większych zmian.

W 1979 roku Chrysler chcąc podtrzymać sprzedaż auta zmienił jego nazwę na legendarną „300”. Klienci oczywiście nie dali się oszukać. Powoli mijał czas wielkich krążowników w stylu Cordoby. Klienci coraz częściej wybierali auta mniejsze i bardziej ekonomiczne. I tak jak przeminął czas eleganckiego i nieco staroświeckiego Ricka Montalbana - tak przeminął czas Cordoby, która zakończyła swój żywot w 1983 roku…

 




Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

Chrysler Cordoba (1975-1983) - elegant w każdym calu