Auta amerykańskie  »  Aktualności  »  Dodge Viper - mały jubileusz
Dodge Viper

Dodge Viper - mały jubileusz

2008-03-12 - R. Bednarz     Tagi: Dodge, Viper, Muscle cars
12 marca w fabryce Chryslera Conner Avenue Assembly Plant mieszczącej sie w Detroit, odbędzie sie uroczysta konferencja prasowa z okazji wyprodukowania 25-tysięcznego egzemplarza Dodge'a Vipera.

Częścią uroczystości będzie też wręczenie nagrody za zwycięstwo Vipera SRT-10 w pucharze NASCAR Sprint Cup Series. Kierowca zwycięskiego auta jest utytułowany kierowca fabryczny ekipy Dodge - Kurt Busch.
Jak się zmieniał Viper na przestrzeni lat? Zobacz w naszej galerii»
79 zdjęć
Dodge Viper od momentu pierwszej prezentacji z miejsca stał się kultowym autem Ameryki. Przy jego konstruowaniu opierano się na zasadach, które obowiązywały przy projektowaniu amerykańskich samochodów sportowych z lat 60-tych. Priorytetem był duży i mocny silnik, napęd na tylne koła oraz odpowiednia stylistyka nawiązująca do wzorców ustalonych cztery dekady wcześniej przez Carola Shelby w modelu Shelby daytona Coupe. Na tradycji tego właśnie pojazdu opiera się Dodge Viper.

Auto powstało również dzięki uporowi Boba Lutza, który wymarzył sobie auto będące współczesną wizją Shelby Cobra. Koncept przedstawiony na targach samochodowych w Detroit w 1989 roku stał się główną atrakcją salonu. Podobno wiele osób podchodziło do stoiska Chryslera wręczając podpisany czek z pozostawionym wolnym miejscem na wpisanie kwoty. Niestety niewielu mogło zrozumieć, że to tylko show-car i że auto nie jest na sprzedaż!

Trzy lata po premierze, Viper gotowy był do produkcji. Silnik Vipera RT/10 jest rozwinięciem jednostki napędowej z pickupa Dodge Ram. Jednak zanim został zainstalowany w Viperze przeszedł gruntowną modernizację w Europie: inżynierowie z Lamborghini zastąpili żelazny blok silnika aluminiowym, a także zainstalowali nowy mechanizm pobierania powietrza.
Zespół Dodge`a podrasował silnik tak, aby miał większą moc i wyższy moment obrotowy. W efekcie silnik V10 z pierwszej serii Vipera RT10 miał niesamowite parametry - moc 455 KM już przy 5200 obr./min. i maksymalny moment obrotowy 610 Nm uzyskiwany przy 3600 obr./min.


Amerykany nie potrafią skręcać? Taa, jasne...




źródło: Mototarget

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
1

Komentarze do:

Dodge Viper - mały jubileusz

ARON
Dodge Viper - mały jubileusz
ARON 2008-03-12 21:10
Małe zastrzeżenie co do zawartych powyżej informacji, a mianowicie Viper stylizowany był na Shelby'm Cobra (sam Carroll brał udział przy jego tworzeniu), a nie na modelu Daytona, co potwierdza fakt, że jego pierwszy koncept był odkryty & do dziś każdy Viper prezentowany jest wpierw w odmianie cabrio/roadster, a dopiero później dochodzi wersja ze stałym sztywnym dachem (projektowana na bazie odkrytej)... P.S. Viper na bank potrafi skręcać - jest m.in. zwycięzca 24-godzinnego wyścigu na Nürburgring'u...jadąc "tylko" na 8 cylindrach!