Auta amerykańskie » Aktualności » Ford "Beatnik" Kustom z 1955 roku - Jetsonowie powracają
Ford "Beatnik" Kustom z 1955 roku - Jetsonowie powracają
2011-02-13 - A. Łukasiewicz Tagi: Ford, Oldtimer, Odjechane, Concept car
W latach 50-tych Ameryka ogarnięta była wyścigiem zbrojeń oraz fascynacją nowoczesnymi samolotami odrzutowymi, czy wizją komercyjnych lotów w kosmos. Te imperialne nastroje dosyć mocno wpłynęły na ówczesną stylistykę pojazdów obiecując gwieździstą przyszłość, realną lub czy wyimaginowaną. Zabawnym odzwierciedleniem tego stanu był popularny serial animowany z lat 60-tych wytwórni Hanna-Barbera pt. „Jetsonowie”. A propos - kojarzycie „pojazd” Goerge’a Jetsona, głównego protagonisty, ojca rodziny?
Na najbliższej aukcji RM Auctions na Amelia Island (Floryda) zlicytowany będzie radykalny, „kosmiczny” Kustom od samego Garry’ego ‘Chopit’ Fioto. Garry dorastał w latach 50-tych w Long Island (Nowy Jork), fascynując się tymi wszystkimi wydarzeniami i podziwiając futurystyczne koncepty pojazdów z Detroit.
Cechą charakterystyczną dużej ilości z nich była aerodynamiczna, przeźroczysta kabina niczym w statku kosmicznym Jetsona. Tzw. dach bańkowy (bubbletop) w nawiązaniu do tamtego okresu to jeden z bardziej ekstrawaganckich elementów kustomów. Pionierami takich rozwiązań byli Ed „big Daddy” Roth oraz Darryl Starbird.
Po tradycyjnym w stylu Mercurym „Tuf Enuff” z 1950 z ekstremalnym top chopem, Fioto wziął się za Forda z 1955, aby stworzyć coś retro-futurystycznego, które ochrzcił później jako „Beatnik” (od nazwy swojego klubu samochodowego). „Beatnik” był niegdyś medialnym stereotypem eksponującym sztuczne, abstrakcyjne elementy literackiej generacji beatników z aspektami przemocy w animowanej nadinterpretacji rzeczywistości.
Zamiast - zgodnie ze swoją ksywką - obniżać dach Fioto całkowicie go usunął i wstawił największą „bańkę” jaką którykolwiek Kustom widział. Obydwa błotniki otrzymały tzw. side skirts, czyli boczne osłony zakrywające koła w kształcie kropli, a maska ogromny otwór pozwalający gaźnikom swobodnie oddychać. Z tyłu znajdują się ostre jak brzytwa płetwy. W środku znajdziemy kosmiczne wnętrze z bardziej wolantem, aniżeli kierownicą oraz nowoczesnym systemem AV.
Ten projekt realizowany był przez 4 lata i jest bardzo zaawansowaną konstrukcją po której widać, iż z oryginalnego Forda zbyt wiele nie pozostało prócz - oryginalnego zamka bagażnika, czy zawiasów drzwi. Zmodyfikowane podwozie pochodzi od Lincolna Town Car z ’88, przedni zderzak zaadaptowano z Cadillaca z ’59, zaś tylny z o rok młodszego, natomiast światła z Chryslera z 1960.
Silnik to klasyczne V8 od Chevroleta o pojemności 350 ci (5.7 L) z 6-cioma gaźnikami i polerowanymi elementami m.in. pokrywami zaworów od Moon, kolektorami wydechowymi od Headman Headers. Moc 400 KM (na kołach) przenoszona jest za pomocą skrzyni automatycznej GM.
Temperaturę w nadmiernie nagrzewającym się wnętrzu mimo przyciemnionego poliwęglanu użytego do „bańki” pomoże ostudzić nowoczesna klimatyzacja, a zapęd kierowcy zaktualizowany, hydrauliczny układ hamulcowy z przewodami ze stali nierdzewnej. Cały projekt to ręczna robota, częściowo samego Garry’ego Fioto, który odpowiedzialny był za unikatowy dach, dlatego jego szacowana cena na poziomie 200-300 tys. USD raczej nie dziwi...
Temperaturę w nadmiernie nagrzewającym się wnętrzu mimo przyciemnionego poliwęglanu użytego do „bańki” pomoże ostudzić nowoczesna klimatyzacja, a zapęd kierowcy zaktualizowany, hydrauliczny układ hamulcowy z przewodami ze stali nierdzewnej. Cały projekt to ręczna robota, częściowo samego Garry’ego Fioto, który odpowiedzialny był za unikatowy dach, dlatego jego szacowana cena na poziomie 200-300 tys. USD raczej nie dziwi...
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
1
Komentarze do:
Ford "Beatnik" Kustom z 1955 roku - Jetsonowie powracają
Podobne: Ford "Beatnik" Kustom z 1955 roku - Jetsonowie powracają
Nowy Ford Fusion czyli Aston Martin dla ubogich »
Nowy Ford Explorer - magiczna formuła? »
El Morocco czyli Cadillac dla ubogich »
Ford Model 40 Speedster sprzedany za 1,76 miliona $ »
Podobne galerie: Ford "Beatnik" Kustom z 1955 roku - Jetsonowie powracają
Najczęściej czytane w tym miesiącu
Tapety na pulpit Ford
Newsletter
Galerie zdjęć