Auta amerykańskie  »  Aktualności  »  Chrysler Grand Voyager - wersja europejska po retuszu debiutuje w Wlk. Brytanii
Chrysler Grand Voyager - wersja europejska

Chrysler Grand Voyager - wersja europejska po retuszu debiutuje w Wlk. Brytanii

2011-07-22 - A. Łukasiewicz     Tagi: Chrysler, Minivan, Chrysler Grand Voyager
Chrysler Voyager, czy jego przedłużona odmiana to obecnie największy, osobowy van w ofercie koncernu Chrysler (przemianowanego MB Sprintera nie uznajemy). Pod nazwą Voyager jest on sprzedawany przede wszystkim poza granicami USA - głównie w Europie i Meksyku. W Ameryce oferowana jest jego najbardziej luksusowa odmiana Town & Country, nazwana od niegdyś luksusowego kombi Chryslera (oferowanego czasowo jako sedan, coupe i cabrio). Obok Chryslera od samego początku dostępny jest jego bliźniaczy model Dodge Caravan oraz już nieistniejący Plymouth Voyager, przy czym Dodge ma więcej „sportowych” akcentów w porównaniu do bardziej luksusowego Chryslera i wyróżnia się m.in. innym grillem oraz światłami. Voyager zadebiutował w 1984 pod historyczną już marką Plymouth (w latach 1974-83 nazwa Voyager używana była dla Plymouth-owskiego odpowiednika wersji full size vana Dodge Sportsman). Był czymś kompletnie nowym zarówno dla samego producenta, jak i na całym rynku samochodów. Ten gatunek to popularny po dzień dzisiejszy „mini van”, choć np. na Starym Kontynencie zalicza się do kategorii dużych vanów.
Chrysler Grand Voyager - wersja europejskaChrysler Grand Voyager - wersja europejska
W 1987 dołączyła przedłużona wersja nadwozia. Niemalże od samego początku (1988) Voyager sprzedawany był również w Europie, gdzie popularny był z niedostępnym w Ameryce silnikiem diesla, czy trochę niepasującą do tego typu pojazdu skrzynią manualną. Zadebiutował on kilka miesięcy wcześniej od konkurencyjnego Renault Espace.
Sonda: Czy minivany mają przyszłość?
Voyager był nowatorskim pomysłem Lee Iaccoci (ex-prezes Forda i dyrektor generalny Chryslera, ojciec Forda Mustanga) oraz Hala Sperlicha. Idea nie został przyjęta przez Henryego Forda II i dopiero zrealizowana po przejściu pomysłodawców do Chryslera. Voyager powstał na płycie podwoziowej „S-Platform”, dzieląc wiele komponentów z K-Cars (Dodge Aries i Plymouth Reliant). Obecnie powstaje jest już tylko w jednym-przedłużonym nadwoziu jako Chrysler Town &Country/Grand Voyager oraz Dodge Grand Caravan.
Rocznik modelowy 2011 - po liftingu - debiutuje na rynku… brytyjskim (w pozostałych krajach Europy oferowany będzie po marką Lancia!). W porównaniu do poprzednika ma zmieniony grill, zderzaki, tylne światłą oraz klapę, a także niektóre elementy wnętrza. Zamiast benzynowego V6 Pentastar 3.6, czy dostępnego też w Polsce 3.8 V6, oferowany będzie z dotychczasowym dieslem 2.8 R4 (163 KM i 359 Nm) VM Motori w połączeniu ze skrzynią automatyczną w 3-ech wersjach wyposażenia. LX (od 27’995 GBP) ma w standardzie m.in. skórzaną, wielofunkcyjną kierownicę, tempomat; Touring (od 29’995 GBP) dodatkowo m.in. system głośnomówiący z Bluetooth ze sterowaniem głosowym, samościemniające się lusterko wsteczne, radio AM/FM/CD/DVD z 6,5” ekranem dotykowym i 30 Gb dyskiem twardym oraz kamerą cofania.Najbogatsza Limited to wydatek 35’995 GBP i posiada dodatkowo m.in. monitorowanie martwej strefy oraz zbliżających się po bokach obiektów (np. podczas cofania wśród zaparkowanych aut) oraz skórzaną tapicerkę Nappa. 1 GBP = ok. 4,54 PLN. Komfortowego i pojemnego Grand Voyagera zaprojektował Ralph Gilles (m.in. 300C), a produkowany jest w Windsor (Ontario) w Kanadzie.



Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
1

Komentarze do:

Chrysler Grand Voyager - wersja europejska po retuszu debiutuje w Wlk. Brytanii

Chrysler Grand Voyager - wersja europejska po retuszu debiutuje w Wlk. Brytanii
michl 2011-07-23 19:08
Mam cicha nadzieje ze jednak Chrysler sie opamieta i wroci do Europy. W koncu wlasnie modelem Voyager pokazal ze auta amerykanskie moga sie sprzedawac w EU bardzo dobrze jesli tylko sa dobrze wypromowane.