Auta amerykańskie  »  Aktualności  »  Chrysler i Fiat - plany na przyszłość
Chrysler i Fiat

Chrysler i Fiat - plany na przyszłość

2009-11-19 - A. Łukasiewicz     Tagi: Chrysler, Dodge, Fiat, Jeep
Trochę w cieniu ostatnich targów SEMA miało miejsce zapewne jedno z najważniejszych wydarzeń w historii w amerykańskiej motoryzacji - nowy koncern Chrysler-Fiat oficjalnie ujawnił swoje plany na najbliższą przyszłość odnośnie amerykańskiej dywizji i jej pojazdów. A jakie owe plany są?

Zobacz także: ENVI - porzucona nadzieja »
Tak, jak większość sceptyków (realistów) przypuszczała, koncern Chrysler za rządów Włochów przejdzie niemałą rewolucję technologiczno-modelową i nie tylko. W niepamięć odchodzą bardzo optymistyczne plany zaadoptowania energii elektrycznej, jako przyszłościowego, ekologicznego źródła napędu - ENVI. Inżynierowie skupią się na mniejszych, oszczędniejszych jednostkach napędowych, w tym także dieslach. Do roku 2014 typowo amerykańskie silniki V8 maja stanowić 11% wszystkich jednostek napędowych (obecnie 18%) włączając w to także linię modelową Ram’a (przyszłość Hemi ma być ponoć stabilna). 38% stanowić będą mniejsze 4-cylindrowe warianty, zaś 14% silniki wysokoprężne.
Amerykańskim jednostkom benzynowym opracowanym we współpracy z Mitsubishi/Hyundai (1.8, 2.0, 2.4) ma być zaaplikowana nowoczesna technologia wtrysku benzyny oraz zmiennych faz rozrządu (Multiair). Niebawem zadebiutuje nowa amerykańska konstrukcja benzynowa 3.6 V6-Pentastar (280 KM, 353 Nm). Później mają pojawić się jej odmiany turbodoładowane z pojedynczą sprężarką oraz tzw. twin-turbo. Nowy CEO koncernu, Włoch Sergio Marchionne chce, by amerykańskie modele były w przyszłości rozprowadzane w Europie m.in. poprzez sieć dealerską Fiata i vice versa. Duża ilość nowych pojazdów ma dzielić rozwiązania techniczne (np. płyta podłogowa, silniki, dwusprzęgłowy automat) lub bazować na konstrukcjach włoskiego producenta.Nie wiadomo jeszcze jak z powrotem do Ameryki Alfy-Romeo, natomiast 1-szym pojazdem, który zawita pod koniec 2010 jedynie do wybranych, amerykańskich salonów (tych skupionych wokół dużych metropolii) będzie kultowy Fiat 500, a w późniejszym czasie odmiany 500C oraz Abarth.
Chrysler i Fiat



Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
12

Komentarze do:

Chrysler i Fiat - plany na przyszłość

Chrysler i Fiat - plany na przyszłość
karlone 2009-11-20 11:52
już widzę miny Amerykanów jak na ulicy zobaczą "kutowego" fiata 500. "What tha f...k is this?" :-P
Chevy Suburban
Chrysler i Fiat - plany na przyszłość
Chevy Suburban 2009-11-20 18:45
Ja nic o tym kultowym aucie nie słyszałem, dopóki nie pojawiły się reklamy nowego modelu... Ciekawe, jak Amerykanie. A cały ten mariaż źle mi się widzi... Mam nadzieję, że nie czekają nas jednakowe auta na całym globie...
ARON
Chrysler i Fiat - plany na przyszłość
ARON 2009-11-20 21:33
Powiem Wam szczerze, że jak na razie czytam US-fora itp. serwisy motor., to Amerykanie (a przynajmniej amerykańscy dziennikarze motoryzacyjni) jarają się tym małym Fiacikiem 500... Ponieważ mój news trochę został okrojony w stosunku do wersji pierwotnej, to poniżej przedstawiam Wam bardziej szczegółowe plany odnośnie amerykańskich marek ("terapia szokowa" dla fanów US Cars?): CHRYSLER Według Josepha Veltri, vice-szefa strategii produktów, to właśnie Chrysler ma najbardziej zyskać na mariażu z włoskim Fiatem. Począwszy od przeprojektowania aktualnego logo (powrót do dawnego „Pentastar”?) aż po odświeżoną gamę modeli. W 2013 Chrysler ma zawitać do segmentu D nowym modelem opracowanym na bazie Fiata. Również w klasie C pojawić się ma nowe auto korzystające na płycie Włochów. Sebring, limuzyna klasy średniej poddana zostanie w 2010 delikatnym retuszom, zaś jej koniec planowany jest na rok 2012-13. Następca będzie się już opierał na włoskim modelu. Produkcja kultowego retro-minivana, PT Cruisera zakończy się z rokiem 2010 wraz z wydaniem limitowanej edycji pożegnalnej „Final Edition”. Zadebiutuje nowy crossover klasy średniej stworzony na bazie Fiata. 300/300C - jeden z hitów sprzedaży będzie oczywiście kontynuowany, a już w roku 2010 ma zadebiutować jego następca. Do tego czasu zadebiutuje jeszcze specjalna edycja „Sport” (nie mylić z SRT:-) dedykowana młodszej klienteli. Popularny van Town & Country (europ. Grand Voyager) będzie produkowany do roku 2014, a w nowym roku czeka go face lifting oraz edycja limitowana „Fashion Edition” kierowana do „modnych rodzin”. DODGE Najważniejszym wydarzeniem i ogromnym zaskoczeniem (żeby nie powiedzieć: rozczarowaniem!) dla Dodge jest rozwód serii pickupów Ram i stworzeniu własnej marki pod tą samą nazwą. Z tego też powodu pojazdy Dodge otrzymają nowe logo - napis „DODGE” na czarnym tle z czerwonymi akcentami. Skoro zaczęliśmy od większego kalibru, to warto też wspomnieć, że mniejszy pickup Dakota zakończy swój żywot wraz z rokiem modelowym 2011. Jego następca ma mieć karoserię samonośną, ale będzie to w 100% amerykańska konstrukcja. Autonomia Rama umożliwi Fiatowi zaadoptowanie włoskich furgonetek na północnoamerykański obszar pod amerykańską banderą. W 2012 pojawi się duży, użytkowy van na płycie Fiata (nieoficjalnie: amerykańska wersja Iveco) oraz mniejszy, kompaktowy produkowany w i eksportowany do USA z Europy. Model kultowy, retro-muscle car Challenger, pozostanie w produkcji bez istotniejszych zmian i chwała im za to! Oryginalny konkurent w klasie Compact, lecz coraz słabiej sprzedający się Caliber otrzymał w ramach face liftingu nowe wnętrze, wykończone zdecydowanie lepszymi materiałami. Koniec jego żywota nastąpi w 2012, a następca będzie kompaktem produkcji europejskiej, bazującym na Fiacie. Również mały sedan klasy B jest w planach. Do Avengera pod koniec przyszłego roku zawita nowy silnik oraz odświeżone wnętrze. Dynamiczne linie karoserii mają ulec złagodzeniu. Jego następca o włoskim rodowodzie pojawi się gdzieś pomiędzy 2012-13. Jednym z obecnie najbardziej rozpoznawalnych pojazdów marki Dodge w USA jest Grand Caravan, siostrzany model Chryslera Town & Country, dlatego nowy rocznik otrzyma szerzej zakrojone modyfikacje pod postacią nowego wnętrza (poprawiona akustyka, materiały), odświeżonej stylistyki karoserii, przestrojonego zawieszenia oraz nowego silnika. Pojawić się też ma kompletnie nowy, 7-miejscowy crossover, który będzie widniał w ofercie obok modelu Journey, którego wnętrze ulegnie jakościowej poprawie. Viper, amerykańska legenda, model know-how dla Dodge - w sumie jeszcze tylko 500 sztuk tego supersportowca powstanie. Ta wiadomość wpłynęła ostatnio na podwyższenie jego wartości kolekcjonerskiej. „Potomek” Vipera zadebiutuje w 2012, ale nie ma być już tak purystycznym samochodem sportowym. Przy jego tworzeniu mają pomóc europejscy konstruktorzy, „doświadczeni na tym polu” (nieoficjalnie: konstruktorzy Ferrari). Mniejszy SUV Nitro pozostanie w produkcji bez mocniejszych zmian. Sergio Marchionie (główny szef koncernu) ponoć posiada jednego - czyżby ten fakt był gwarantem pewnej przyszłości Nitro? JEEP Last but not least Jeep, czyli ikona aut terenowych i najbardziej rozpoznawalna amerykańska marka na świecie. W pobliżu roku 2013 zadebiutować ma bardzo mały SUV, konstrukcyjnie niemal identyczny z Fiatem Pandą. Segment kompaktowych SUV reprezentowany jest obecnie prze dwa konstrukcyjnie identyczne modele - Patriot i mniej urodziwy Compass. Oba zostaną zmodyfikowane na przyszły rok, a z końcem 2012 zastąpi je jeden model opracowany na grupowej konstrukcji Fiata. Liberty (europ. Cherokee), czyli SUV klasy średniej zostanie odświeżony na rok modelowy 2010, a w 2013 zastąpiony przez konstrukcję włoską. Grand Cherokee - następca gotowy, a jego rynkowy debiut zaplanowano na połowę 2010, więc tutaj jak na razie bez zmian. Wersja „Trail-Rated” (będąca w stanie pokonać słynną trasę Rubicon) pozostanie w programie, podobnie jak sportowa SRT. Wrangler - kultowa terenówka o bardzo ciekawych korzeniach to w dalszym ciągu nr 1 wśród sprzedaży Jeepów, niestraszny był mu nawet ostatni kryzys. Na nadchodzący rok szykują się jedynie drobne zmiany - m.in. w USA zadebiutować ma wersja z dieslem pod maską i funkcją start-stop (wyłączania silnika) podczas krótkiego postoju. Większych zmian należy spodziewać się za dwa lata (2011), kiedy to Jeep będzie świętować swoje 70 urodziny. Kwadratowy Commander kończy karierę z końcem 2010. Jego późniejszy los nie jest dokładniej znany. R.I.P Chrysler LLC?
Chrysler i Fiat - plany na przyszłość
Kucharz 2009-11-20 21:35
Ja też mam taką nadzieję, jednak widać, że wszystko do tego prowadzi co do Fiata, w rodzinie od roku mieliśmy z 8 Fiatów, obecnie śmigam Doblo, małżonka Bravo Multijet i uważam, że to dobre samochody
ARON
Chrysler i Fiat - plany na przyszłość
ARON 2009-11-20 21:44
Fiat miał wpłynąć pierwotnie na poprawę jakości w autach amerykańskiej połówki, ale Włosi chyba się trochę zagalopowali - karlone, Chevy Sub', Kucharz vide mój poprzedni post...
SARTO
Chrysler i Fiat - plany na przyszłość
SARTO 2009-11-20 21:54
Nie moge... czemu to sie dzieje... kolejny upadek amerykańskiej motoryzacji, taki jak po czasie dawnych muscle carów... i też przez kryzys. Czy ten koncern mógł się bardziej upodlić? Nawet zasrane znaczki muszą zmieniać.
Chevy Suburban
Chrysler i Fiat - plany na przyszłość
Chevy Suburban 2009-11-20 22:59
:-/ :-/ :-/ "konstrukcja włoska, konstrukcja włoska, konstrukcja włoska..." No to mi popsułeś humor na weekend. :-( Nic nie mam do Fiatów, ale jakoś sobie nie wyobrażam Jeepa Liberty w stylu Suzuki SX4... I ta Panda................ Buuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu To ja podziękuję. Już VW będzie miał ciekawsze auta.
ARON
Chrysler i Fiat - plany na przyszłość
ARON 2009-11-20 23:42
To teraz już wiesz, czemu oryginalny post "ocenzurowano" - ciężko po prostu te info sobie przez "zamerykanizowane" mysli przepuścić... :-|
Chrysler i Fiat - plany na przyszłość
bullterrier 2009-11-21 00:56
Już od jakiegoś czasu widać tendencje na amerykańskim rynku...wpływ stylistyki i mechaniki euro. Nowy Jeep GC to jakaś hybryda tuarega i X5...badziew na maksa, ale pickupy się bronią. Nowy RAM jest moim zdaniem baaardzo amerykański.
Chrysler i Fiat - plany na przyszłość
Kucharz 2009-11-21 08:39
ARON, no rzeczywiście nic pozytywnego nie wynika z Twojego postu :-(
Chrysler i Fiat - plany na przyszłość
sajeks 2009-11-22 19:18
ARON; nie, to że Ci wchodzę w kompetencje, ale powiedz proszę, że miałeś zły i koszmarny sen. Pozdrawiam, nie nie pozdrawiam sajeks@o2.pl
ARON
Chrysler i Fiat - plany na przyszłość
ARON 2009-11-22 20:33
Nie, to nie był sen, ani żadne omany - to jeden z tych postów, który ciężko przechodził mi przez klawiaturę... Mało tego, dołożę Wam jeszcze na koniec weekendu: to wszystko z oficjalnego oświadczenia Chryslera! Ech, szkoda normalnie słów...