Auta amerykańskie » Aktualności » Chrysler i Fiat - plany na przyszłość

Trochę w cieniu ostatnich targów SEMA miało miejsce zapewne jedno z najważniejszych wydarzeń w historii w amerykańskiej motoryzacji - nowy koncern Chrysler-Fiat oficjalnie ujawnił swoje plany na najbliższą przyszłość odnośnie amerykańskiej dywizji i jej pojazdów. A jakie owe plany są?
Zobacz także: ENVI - porzucona nadzieja »
Tak, jak większość sceptyków (realistów) przypuszczała, koncern Chrysler za rządów Włochów przejdzie niemałą rewolucję technologiczno-modelową i nie tylko. W niepamięć odchodzą bardzo optymistyczne plany zaadoptowania energii elektrycznej, jako przyszłościowego, ekologicznego źródła napędu - ENVI.
Inżynierowie skupią się na mniejszych, oszczędniejszych jednostkach napędowych, w tym także dieslach. Do roku 2014 typowo amerykańskie silniki V8 maja stanowić 11% wszystkich jednostek napędowych (obecnie 18%) włączając w to także linię modelową Ram’a (przyszłość Hemi ma być ponoć stabilna). 38% stanowić będą mniejsze 4-cylindrowe warianty, zaś 14% silniki wysokoprężne.
Amerykańskim jednostkom benzynowym opracowanym we współpracy z Mitsubishi/Hyundai (1.8, 2.0, 2.4) ma być zaaplikowana nowoczesna technologia wtrysku benzyny oraz zmiennych faz rozrządu (Multiair). Niebawem zadebiutuje nowa amerykańska konstrukcja benzynowa 3.6 V6-Pentastar (280 KM, 353 Nm). Później mają pojawić się jej odmiany turbodoładowane z pojedynczą sprężarką oraz tzw. twin-turbo.
Nowy CEO koncernu, Włoch Sergio Marchionne chce, by amerykańskie modele były w przyszłości rozprowadzane w Europie m.in. poprzez sieć dealerską Fiata i vice versa. Duża ilość nowych pojazdów ma dzielić rozwiązania techniczne (np. płyta podłogowa, silniki, dwusprzęgłowy automat) lub bazować na konstrukcjach włoskiego producenta.Nie wiadomo jeszcze jak z powrotem do Ameryki Alfy-Romeo, natomiast 1-szym pojazdem, który zawita pod koniec 2010 jedynie do wybranych, amerykańskich salonów (tych skupionych wokół dużych metropolii) będzie kultowy Fiat 500, a w późniejszym czasie odmiany 500C oraz Abarth.
Zobacz także: ENVI - porzucona nadzieja »
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
12
Komentarze do:
Chrysler i Fiat - plany na przyszłość
Chrysler i Fiat - plany na przyszłość
karlone 2009-11-20 11:52
już widzę miny Amerykanów jak na ulicy zobaczą "kutowego" fiata 500. "What tha f...k is this?" :-P

Chrysler i Fiat - plany na przyszłość
Chevy Suburban 2009-11-20 18:45
Ja nic o tym kultowym aucie nie słyszałem, dopóki nie pojawiły się reklamy nowego modelu... Ciekawe, jak Amerykanie. A cały ten mariaż źle mi się widzi... Mam nadzieję, że nie czekają nas jednakowe auta na całym globie...

Chrysler i Fiat - plany na przyszłość
ARON 2009-11-20 21:33
Powiem Wam szczerze, że jak na razie czytam US-fora itp. serwisy motor., to Amerykanie (a przynajmniej amerykańscy dziennikarze motoryzacyjni) jarają się tym małym Fiacikiem 500...
Ponieważ mój news trochę został okrojony w stosunku do wersji pierwotnej, to poniżej przedstawiam Wam bardziej szczegółowe plany odnośnie amerykańskich marek ("terapia szokowa" dla fanów US Cars?):
CHRYSLER
Według Josepha Veltri, vice-szefa strategii produktów, to właśnie Chrysler ma najbardziej zyskać na mariażu z włoskim Fiatem. Począwszy od przeprojektowania aktualnego logo (powrót do dawnego „Pentastar”?) aż po odświeżoną gamę modeli.
W 2013 Chrysler ma zawitać do segmentu D nowym modelem opracowanym na bazie Fiata. Również w klasie C pojawić się ma nowe auto korzystające na płycie Włochów.
Sebring, limuzyna klasy średniej poddana zostanie w 2010 delikatnym retuszom, zaś jej koniec planowany jest na rok 2012-13. Następca będzie się już opierał na włoskim modelu.
Produkcja kultowego retro-minivana, PT Cruisera zakończy się z rokiem 2010 wraz z wydaniem limitowanej edycji pożegnalnej „Final Edition”. Zadebiutuje nowy crossover klasy średniej stworzony na bazie Fiata.
300/300C - jeden z hitów sprzedaży będzie oczywiście kontynuowany, a już w roku 2010 ma zadebiutować jego następca. Do tego czasu zadebiutuje jeszcze specjalna edycja „Sport” (nie mylić z SRT:-) dedykowana młodszej klienteli.
Popularny van Town & Country (europ. Grand Voyager) będzie produkowany do roku 2014, a w nowym roku czeka go face lifting oraz edycja limitowana „Fashion Edition” kierowana do „modnych rodzin”.
DODGE
Najważniejszym wydarzeniem i ogromnym zaskoczeniem (żeby nie powiedzieć: rozczarowaniem!) dla Dodge jest rozwód serii pickupów Ram i stworzeniu własnej marki pod tą samą nazwą. Z tego też powodu pojazdy Dodge otrzymają nowe logo - napis „DODGE” na czarnym tle z czerwonymi akcentami.
Skoro zaczęliśmy od większego kalibru, to warto też wspomnieć, że mniejszy pickup Dakota zakończy swój żywot wraz z rokiem modelowym 2011. Jego następca ma mieć karoserię samonośną, ale będzie to w 100% amerykańska konstrukcja.
Autonomia Rama umożliwi Fiatowi zaadoptowanie włoskich furgonetek na północnoamerykański obszar pod amerykańską banderą. W 2012 pojawi się duży, użytkowy van na płycie Fiata (nieoficjalnie: amerykańska wersja Iveco) oraz mniejszy, kompaktowy produkowany w i eksportowany do USA z Europy.
Model kultowy, retro-muscle car Challenger, pozostanie w produkcji bez istotniejszych zmian i chwała im za to!
Oryginalny konkurent w klasie Compact, lecz coraz słabiej sprzedający się Caliber otrzymał w ramach face liftingu nowe wnętrze, wykończone zdecydowanie lepszymi materiałami. Koniec jego żywota nastąpi w 2012, a następca będzie kompaktem produkcji europejskiej, bazującym na Fiacie. Również mały sedan klasy B jest w planach.
Do Avengera pod koniec przyszłego roku zawita nowy silnik oraz odświeżone wnętrze. Dynamiczne linie karoserii mają ulec złagodzeniu. Jego następca o włoskim rodowodzie pojawi się gdzieś pomiędzy 2012-13.
Jednym z obecnie najbardziej rozpoznawalnych pojazdów marki Dodge w USA jest Grand Caravan, siostrzany model Chryslera Town & Country, dlatego nowy rocznik otrzyma szerzej zakrojone modyfikacje pod postacią nowego wnętrza (poprawiona akustyka, materiały), odświeżonej stylistyki karoserii, przestrojonego zawieszenia oraz nowego silnika.
Pojawić się też ma kompletnie nowy, 7-miejscowy crossover, który będzie widniał w ofercie obok modelu Journey, którego wnętrze ulegnie jakościowej poprawie.
Viper, amerykańska legenda, model know-how dla Dodge - w sumie jeszcze tylko 500 sztuk tego supersportowca powstanie. Ta wiadomość wpłynęła ostatnio na podwyższenie jego wartości kolekcjonerskiej. „Potomek” Vipera zadebiutuje w 2012, ale nie ma być już tak purystycznym samochodem sportowym. Przy jego tworzeniu mają pomóc europejscy konstruktorzy, „doświadczeni na tym polu” (nieoficjalnie: konstruktorzy Ferrari).
Mniejszy SUV Nitro pozostanie w produkcji bez mocniejszych zmian. Sergio Marchionie (główny szef koncernu) ponoć posiada jednego - czyżby ten fakt był gwarantem pewnej przyszłości Nitro?
JEEP
Last but not least Jeep, czyli ikona aut terenowych i najbardziej rozpoznawalna amerykańska marka na świecie.
W pobliżu roku 2013 zadebiutować ma bardzo mały SUV, konstrukcyjnie niemal identyczny z Fiatem Pandą.
Segment kompaktowych SUV reprezentowany jest obecnie prze dwa konstrukcyjnie identyczne modele - Patriot i mniej urodziwy Compass. Oba zostaną zmodyfikowane na przyszły rok, a z końcem 2012 zastąpi je jeden model opracowany na grupowej konstrukcji Fiata.
Liberty (europ. Cherokee), czyli SUV klasy średniej zostanie odświeżony na rok modelowy 2010, a w 2013 zastąpiony przez konstrukcję włoską.
Grand Cherokee - następca gotowy, a jego rynkowy debiut zaplanowano na połowę 2010, więc tutaj jak na razie bez zmian. Wersja „Trail-Rated” (będąca w stanie pokonać słynną trasę Rubicon) pozostanie w programie, podobnie jak sportowa SRT.
Wrangler - kultowa terenówka o bardzo ciekawych korzeniach to w dalszym ciągu nr 1 wśród sprzedaży Jeepów, niestraszny był mu nawet ostatni kryzys. Na nadchodzący rok szykują się jedynie drobne zmiany - m.in. w USA zadebiutować ma wersja z dieslem pod maską i funkcją start-stop (wyłączania silnika) podczas krótkiego postoju. Większych zmian należy spodziewać się za dwa lata (2011), kiedy to Jeep będzie świętować swoje 70 urodziny.
Kwadratowy Commander kończy karierę z końcem 2010. Jego późniejszy los nie jest dokładniej znany.
R.I.P Chrysler LLC?
Chrysler i Fiat - plany na przyszłość
Kucharz 2009-11-20 21:35
Ja też mam taką nadzieję, jednak widać, że wszystko do tego prowadzi
co do Fiata, w rodzinie od roku mieliśmy z 8 Fiatów, obecnie śmigam Doblo, małżonka Bravo Multijet i uważam, że to dobre samochody

Chrysler i Fiat - plany na przyszłość
ARON 2009-11-20 21:44
Fiat miał wpłynąć pierwotnie na poprawę jakości w autach amerykańskiej połówki, ale Włosi chyba się trochę zagalopowali - karlone, Chevy Sub', Kucharz vide mój poprzedni post...

Chrysler i Fiat - plany na przyszłość
SARTO 2009-11-20 21:54
Nie moge... czemu to sie dzieje... kolejny upadek amerykańskiej motoryzacji, taki jak po czasie dawnych muscle carów... i też przez kryzys. Czy ten koncern mógł się bardziej upodlić? Nawet zasrane znaczki muszą zmieniać.

Chrysler i Fiat - plany na przyszłość
Chevy Suburban 2009-11-20 22:59
:-/ :-/ :-/ "konstrukcja włoska, konstrukcja włoska, konstrukcja włoska..." No to mi popsułeś humor na weekend. :-(
Nic nie mam do Fiatów, ale jakoś sobie nie wyobrażam Jeepa Liberty w stylu Suzuki SX4... I ta Panda................
Buuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu
To ja podziękuję. Już VW będzie miał ciekawsze auta.

Chrysler i Fiat - plany na przyszłość
ARON 2009-11-20 23:42
To teraz już wiesz, czemu oryginalny post "ocenzurowano" - ciężko po prostu te info sobie przez "zamerykanizowane" mysli przepuścić... :-|
Chrysler i Fiat - plany na przyszłość
bullterrier 2009-11-21 00:56
Już od jakiegoś czasu widać tendencje na amerykańskim rynku...wpływ stylistyki i mechaniki euro. Nowy Jeep GC to jakaś hybryda tuarega i X5...badziew na maksa, ale pickupy się bronią. Nowy RAM jest moim zdaniem baaardzo amerykański.
Chrysler i Fiat - plany na przyszłość
Kucharz 2009-11-21 08:39
ARON, no rzeczywiście nic pozytywnego nie wynika z Twojego postu :-(
Chrysler i Fiat - plany na przyszłość
sajeks 2009-11-22 19:18
ARON; nie, to że Ci wchodzę w kompetencje, ale powiedz proszę, że miałeś zły i koszmarny sen.
Pozdrawiam, nie nie pozdrawiam sajeks@o2.pl

Chrysler i Fiat - plany na przyszłość
ARON 2009-11-22 20:33
Nie, to nie był sen, ani żadne omany - to jeden z tych postów, który ciężko przechodził mi przez klawiaturę... Mało tego, dołożę Wam jeszcze na koniec weekendu: to wszystko z oficjalnego oświadczenia Chryslera! Ech, szkoda normalnie słów...
Podobne: Chrysler i Fiat - plany na przyszłość




Podobne galerie: Chrysler i Fiat - plany na przyszłość



Najczęściej czytane w tym miesiącu
Tapety na pulpit Jeep
Newsletter
Galerie zdjęć