Auta amerykańskie » Aktualności » Chrysler z Fiatem - co dalej?

Zgodnie z komunikatem Chrysler LLC z dnia 30 kwietnia 2009 - w wyniku akceptacji całościowego planu restrukturyzacji przez licznych partnerów koncernu, strategiczny alians z włoską firmą FIAT S.p.A staje się rzeczywistością.
Powstaje nowa, pełna wigoru organizacja, zdolna stawić czoła wyzwaniom współczesności. Oznacza to możliwość optymalizacji potencjałów produkcyjnych oraz globalnej bazy dostawców obu tych firm, zapewniając im dostęp do nowych rynków zbytu. Planowana jest również produkcja zespołów napędowych oraz innych komponentów FIATa w zakładach wytwórczych Chryslera. „To partnerstwo przekształca Chryslera w firmę nową i pełną wigoru, o ogromnych możliwościach strategicznych.” - powiedział Bob Nardelii, przewodniczący rady dyrektorów i CEO Chrysler LLC - „Będziemy mogli lepiej spełniać oczekiwania naszej klienteli i dealerów oferując szerszą gamę jeszcze bardziej konkurencyjnych, przyjaznych środowisku i ekonomicznych pojazdów o uznanej jakości. Uzyskujemy także dostęp do nowych produktów uzupełniających nasze obecne portfolio oraz do nowych możliwości współpracy w zakresie technologii i dystrybucji na rynkach światowych”.
Rozmowy z firmą FIAT pod kątem zawiązania globalnego sojuszu rozpoczęły się z inicjatywy Chryslera już ponad rok temu, a podczas ostatnich miesięcy szereg tematów planowanej współpracy rozwinięto i uściślono. Zarówno Chrysler jak jego liczni partnerzy poświęcili wiele wysiłku, aby dojść do porozumienia, którego efektem będzie znaczne obniżenie kosztów oraz poszerzenie zakresu planowanej współpracy.
„Pragniemy Was wszystkich osobiście zapewnić, iż nowa firma będzie kontynuować produkcję i obsługę wszystkich pojazdów marki Jeep®, Dodge i Chrysler, bez żadnych zmian będzie także działać marka akcesoriów i części zamiennych Mopar®. Pracownicy Chryslera staną się pracownikami naszej nowej firmy i wszystkie punkty dealerskie Chrysler LLC pozostają otwarte dla klienteli. Będziemy jak dotąd honorować zobowiązania gwarancyjne bez żadnych przeszkód, a nasi klienci mogą z pełnym zaufaniem dalej kupować pojazdy naszych marek.” - oświadczył Bob Nardelli.
Mimo znacznego zaawansowania rozmów na wielu ‘frontach’ Chrysler nie był w stanie uzyskać koniecznych koncesji od swych wszystkich wierzycieli, co pozwoliłoby uniknąć postępowania upadłościowego. Efektem tego jest, iż w dniu 30 kwietnia br. - zgodnie z instrukcją Ministerstwa Skarbu USA - Chrysler LLC oraz 24 jego filie w USA złożyły dobrowolne wnioski o zastosowanie takiego postępowania na mocy Rozdziału 11 (Chapter 11) Kodeksu Upadłościowego USA w Sądzie Upadłościowym dla Southern District of New York.
„Pomimo, iż zawarcie kompleksowego porozumienia okazało się niemożliwe, jestem wdzięczny za wszelkie ustępstwa i koncesje partnerów Chryslera, dzięki którym mogliśmy osiągnąć uzgodnienie zasad współpracy z firmą FIAT” - powiedział Bob Nardelii - „Moim priorytetem było zachowanie Chryslera i ochrona tysięcy osób zależnych od tej firmy. Chociaż cieszy mnie fakt zawarcia globalnego aliansu, osobiście jestem rozczarowany że musieliśmy wnioskować o Chapter 11. Nie było to moją główną intencją.
Na mocy Sekcji 363 Kodeksu Upadłościowego, Chrysler składa także wniosek o szybkie sądowe zatwierdzenie porozumienia z FIATem oraz sprzedaży głównych aktywów nowej firmie. Dzięki temu nowa firma ma szanse powstać w okresie 30 do 60 dni - a więc uzyskać wszelkie szanse na osiągnięcie rentowności w skali długofalowej.
Nardelli, który kieruje Chryslerem od roku 2007 poinformował zarząd Chrysler LLC oraz Ministerstwo Skarbu USA, że planuje odejście po utworzeniu zgodnie z paragrafem 11, nowej firmy i finalizacji aliansu z Fiatem. Zapowiedział pzrejście do Cerberus Management LP na stanowisko doradcy. „Przyszedł czas, aby to inni mogli przejąć kierownictwo transformacji Chryslera w sojuszu z FIATem. Będę ściśle współpracował ze wszystkimi partnerami tak, aby jak najprędzej doprowadzić do realizacji tego aliansu.” - powiedział Bob Nardelii.
W trakcie procesu restrukturyzacji rząd USA zapewni odpowiedni poziom finansowania transformacyjnego DIP (Debtor-in Possession) celem zapewnienia normalnej działalności CLLC - a więc ‘business as usual’. Oznacza to, iż Chrysler LLC będzie bez zmian honorował wszelkie zobowiązania gwarancyjne, regulował należności wobec dostawców oraz utrzymywał pełną współpracę z siecią sprzedaży (dealerską) w służbie naszej cennej klienteli. „Tworząc nową i przyszłościową firmę korzystamy z takiej formy kontrolowanej upadłości, ponieważ tylko w ten sposób możemy szybko wdrożyć radykalne lecz niezbędne zmiany: modyfikację struktury wynagrodzeń dla pracowników aktywnych oraz świadczeń dla pracowników emerytowanych pod kątem konkurencyjności z zakładami zagranicznych producentów w USA, zmniejszenie wysokości oraz kosztów zadłużenia, pozbycie się zbędnych aktywów, racjonalizację (w tym i poprawę skuteczności) sieci sprzedaży oraz wdrożenie korzystniejszych warunków umownych z naszymi dostawcami.” - mówił dalej Bob Nardelli.
Działalność i operacje Chryslera w Meksyku, Kanadzie oraz innych krajach świata nie są przedmiotem postępowania upadłościowego. Częścią procesu restrukturyzacji - przy poparciu ministerstwa Skarbu USA - jest zasadnicze porozumienie z GMAC (General Motors Acceptance Corporation) jako preferowanym kredytodawcą dla dealerów Chryslera i ich klienteli, który będzie zdolny zaoferować najkorzystniejsze warunki w zakresie standardowego finansowania zakupów w systemie spłat ratalnych.
W wyniku sfinalizowania całości transakcji, VEBA (Voluntary Employee Beneficiary Association stanie się właścicielem 55 procent udziałów nowej firmy a rządy USA i Kanady otrzymają proporcjonalne udziały w 10 procentach. Do FIAT S.p.A. należeć będzie początkowo 20 procent udziałów Chryslera, z możliwością podwyższenia o dodatkowe 15 procent w trzech ratach po 5 procent pod warunkiem spełnienia następujących warunków: udostępnienia Chryslerowi do produkcji w USA platformy samochodu o zużyciu paliwa 9,5 l/100 km; udostępnienia Chryslerowi do produkcji i zastosowania w USA rodziny silników paliwooszczędnych oraz udostępnienia Chryslerowi dostępu do swej światowej sieci sprzedaży pod kątem zwiększenia eksportu pojazdów marek Chryslera. FIAT nie może być udziałowcem większościowym aż do czasu, gdy wszystkie pożyczki udzielone przez rząd USA zostaną w całości spłacone.
Częścią procesu restrukturyzacji jest również czasowe wstrzymanie większości działalności produkcyjnej Chryslera z dniem 4 maja 2009. Normalna produkcja zostanie wznowiona po sfinalizowaniu planowanej transakcji, co przewidywane jest w okresie 30 do 60 dni.
„Pragniemy podziękować Administracji i Ministerstwu Skarbu USA, Prezydenckiemu Zespołowi ds. Motoryzacji, kongresmanom, urzędom na szczeblu stanowym oraz społecznościom lokalnym a także rządowi kanadyjskiemu oraz administracji prowincji Ontario za ich starania i wysiłki na rzecz naszej firmy.” - powiedział Bob Nardelli - „Wymienić tu także należy Cerberusa i Daimlera, których zasługą jest stworzenie bazy dla aliansu oraz innych partnerów Chryslera, w tym kierownictwo związków zawodowych UAW i CAW, naszych pracowników, dealerów i dostawców. Bez ich poświęcenia, ogromnej lojalności oraz wiary w Chryslera, alians ten nie byłby możliwy. Oczekujemy na udane partnerstwo z FIATem. Choć przedtem czeka nas jeszcze wiele zmian związanych z wprowadzeniem planu, ale to właśnie dzisiaj - korzystając z wielu istotnych elementów zaczynamy budować nową i przyszłościową firmę - o niższym zadłużeniu i lepszej sytuacji bilansowej, o bogatszym port folio produktowym, wspieraną przez partnera o dobrym standingu finansowym.”
Powstaje nowa, pełna wigoru organizacja, zdolna stawić czoła wyzwaniom współczesności. Oznacza to możliwość optymalizacji potencjałów produkcyjnych oraz globalnej bazy dostawców obu tych firm, zapewniając im dostęp do nowych rynków zbytu. Planowana jest również produkcja zespołów napędowych oraz innych komponentów FIATa w zakładach wytwórczych Chryslera. „To partnerstwo przekształca Chryslera w firmę nową i pełną wigoru, o ogromnych możliwościach strategicznych.” - powiedział Bob Nardelii, przewodniczący rady dyrektorów i CEO Chrysler LLC - „Będziemy mogli lepiej spełniać oczekiwania naszej klienteli i dealerów oferując szerszą gamę jeszcze bardziej konkurencyjnych, przyjaznych środowisku i ekonomicznych pojazdów o uznanej jakości. Uzyskujemy także dostęp do nowych produktów uzupełniających nasze obecne portfolio oraz do nowych możliwości współpracy w zakresie technologii i dystrybucji na rynkach światowych”.
Rozmowy z firmą FIAT pod kątem zawiązania globalnego sojuszu rozpoczęły się z inicjatywy Chryslera już ponad rok temu, a podczas ostatnich miesięcy szereg tematów planowanej współpracy rozwinięto i uściślono. Zarówno Chrysler jak jego liczni partnerzy poświęcili wiele wysiłku, aby dojść do porozumienia, którego efektem będzie znaczne obniżenie kosztów oraz poszerzenie zakresu planowanej współpracy.
Mimo znacznego zaawansowania rozmów na wielu ‘frontach’ Chrysler nie był w stanie uzyskać koniecznych koncesji od swych wszystkich wierzycieli, co pozwoliłoby uniknąć postępowania upadłościowego. Efektem tego jest, iż w dniu 30 kwietnia br. - zgodnie z instrukcją Ministerstwa Skarbu USA - Chrysler LLC oraz 24 jego filie w USA złożyły dobrowolne wnioski o zastosowanie takiego postępowania na mocy Rozdziału 11 (Chapter 11) Kodeksu Upadłościowego USA w Sądzie Upadłościowym dla Southern District of New York.
„Pomimo, iż zawarcie kompleksowego porozumienia okazało się niemożliwe, jestem wdzięczny za wszelkie ustępstwa i koncesje partnerów Chryslera, dzięki którym mogliśmy osiągnąć uzgodnienie zasad współpracy z firmą FIAT” - powiedział Bob Nardelii - „Moim priorytetem było zachowanie Chryslera i ochrona tysięcy osób zależnych od tej firmy. Chociaż cieszy mnie fakt zawarcia globalnego aliansu, osobiście jestem rozczarowany że musieliśmy wnioskować o Chapter 11. Nie było to moją główną intencją.
Na mocy Sekcji 363 Kodeksu Upadłościowego, Chrysler składa także wniosek o szybkie sądowe zatwierdzenie porozumienia z FIATem oraz sprzedaży głównych aktywów nowej firmie. Dzięki temu nowa firma ma szanse powstać w okresie 30 do 60 dni - a więc uzyskać wszelkie szanse na osiągnięcie rentowności w skali długofalowej.
Nardelli, który kieruje Chryslerem od roku 2007 poinformował zarząd Chrysler LLC oraz Ministerstwo Skarbu USA, że planuje odejście po utworzeniu zgodnie z paragrafem 11, nowej firmy i finalizacji aliansu z Fiatem. Zapowiedział pzrejście do Cerberus Management LP na stanowisko doradcy. „Przyszedł czas, aby to inni mogli przejąć kierownictwo transformacji Chryslera w sojuszu z FIATem. Będę ściśle współpracował ze wszystkimi partnerami tak, aby jak najprędzej doprowadzić do realizacji tego aliansu.” - powiedział Bob Nardelii.
W trakcie procesu restrukturyzacji rząd USA zapewni odpowiedni poziom finansowania transformacyjnego DIP (Debtor-in Possession) celem zapewnienia normalnej działalności CLLC - a więc ‘business as usual’. Oznacza to, iż Chrysler LLC będzie bez zmian honorował wszelkie zobowiązania gwarancyjne, regulował należności wobec dostawców oraz utrzymywał pełną współpracę z siecią sprzedaży (dealerską) w służbie naszej cennej klienteli. „Tworząc nową i przyszłościową firmę korzystamy z takiej formy kontrolowanej upadłości, ponieważ tylko w ten sposób możemy szybko wdrożyć radykalne lecz niezbędne zmiany: modyfikację struktury wynagrodzeń dla pracowników aktywnych oraz świadczeń dla pracowników emerytowanych pod kątem konkurencyjności z zakładami zagranicznych producentów w USA, zmniejszenie wysokości oraz kosztów zadłużenia, pozbycie się zbędnych aktywów, racjonalizację (w tym i poprawę skuteczności) sieci sprzedaży oraz wdrożenie korzystniejszych warunków umownych z naszymi dostawcami.” - mówił dalej Bob Nardelli.
Działalność i operacje Chryslera w Meksyku, Kanadzie oraz innych krajach świata nie są przedmiotem postępowania upadłościowego. Częścią procesu restrukturyzacji - przy poparciu ministerstwa Skarbu USA - jest zasadnicze porozumienie z GMAC (General Motors Acceptance Corporation) jako preferowanym kredytodawcą dla dealerów Chryslera i ich klienteli, który będzie zdolny zaoferować najkorzystniejsze warunki w zakresie standardowego finansowania zakupów w systemie spłat ratalnych.
W wyniku sfinalizowania całości transakcji, VEBA (Voluntary Employee Beneficiary Association stanie się właścicielem 55 procent udziałów nowej firmy a rządy USA i Kanady otrzymają proporcjonalne udziały w 10 procentach. Do FIAT S.p.A. należeć będzie początkowo 20 procent udziałów Chryslera, z możliwością podwyższenia o dodatkowe 15 procent w trzech ratach po 5 procent pod warunkiem spełnienia następujących warunków: udostępnienia Chryslerowi do produkcji w USA platformy samochodu o zużyciu paliwa 9,5 l/100 km; udostępnienia Chryslerowi do produkcji i zastosowania w USA rodziny silników paliwooszczędnych oraz udostępnienia Chryslerowi dostępu do swej światowej sieci sprzedaży pod kątem zwiększenia eksportu pojazdów marek Chryslera. FIAT nie może być udziałowcem większościowym aż do czasu, gdy wszystkie pożyczki udzielone przez rząd USA zostaną w całości spłacone.
Częścią procesu restrukturyzacji jest również czasowe wstrzymanie większości działalności produkcyjnej Chryslera z dniem 4 maja 2009. Normalna produkcja zostanie wznowiona po sfinalizowaniu planowanej transakcji, co przewidywane jest w okresie 30 do 60 dni.
„Pragniemy podziękować Administracji i Ministerstwu Skarbu USA, Prezydenckiemu Zespołowi ds. Motoryzacji, kongresmanom, urzędom na szczeblu stanowym oraz społecznościom lokalnym a także rządowi kanadyjskiemu oraz administracji prowincji Ontario za ich starania i wysiłki na rzecz naszej firmy.” - powiedział Bob Nardelli - „Wymienić tu także należy Cerberusa i Daimlera, których zasługą jest stworzenie bazy dla aliansu oraz innych partnerów Chryslera, w tym kierownictwo związków zawodowych UAW i CAW, naszych pracowników, dealerów i dostawców. Bez ich poświęcenia, ogromnej lojalności oraz wiary w Chryslera, alians ten nie byłby możliwy. Oczekujemy na udane partnerstwo z FIATem. Choć przedtem czeka nas jeszcze wiele zmian związanych z wprowadzeniem planu, ale to właśnie dzisiaj - korzystając z wielu istotnych elementów zaczynamy budować nową i przyszłościową firmę - o niższym zadłużeniu i lepszej sytuacji bilansowej, o bogatszym port folio produktowym, wspieraną przez partnera o dobrym standingu finansowym.”
źródło: Chrysler
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
15
Komentarze do:
Chrysler z Fiatem - co dalej?

Chrysler z Fiatem - co dalej?
boss-90 2009-05-06 14:36
mam nadzieję że chrysler nie skończy tak jak autobianchi
Chrysler z Fiatem - co dalej?
karlone 2009-05-06 22:42
co dalej? a co ma być? już sprzedają za oceanem małe kia, chevrolety i toyoty. czemu więc nie mieli by sprzedawać małych fiatów ;-) tak na marginesie, czy orientuje się ktoś czy fiat ma jakąś automatyczną skrzynkę do pandziocha albo pięćsetki?
Chrysler z Fiatem - co dalej?
vette 2009-05-07 00:27
500 ma skrzynie automatyczna nawet z silniczkiem 1.2.
A czy Panda to nie wiem.

Chrysler z Fiatem - co dalej?
ARON 2009-05-08 14:03
Panda raczej nie ma - sprawdzałem na stronie Fiat PL i nic takiego nie znalazłem do tego modelu...

Chrysler z Fiatem - co dalej?
ARON 2009-05-30 00:39
Czytać uważnie ten news w linku ( http://www.edmunds.com/insideline/do/News/articleId=149208 ) - dot. całego zamieszania ze sprzedażą marki Viper - zwróćcie uwagę na 7. akapit tekstu... WOW!

Chrysler z Fiatem - co dalej?
Chevy Suburban 2009-05-31 00:07
Tu macie więcej info-http://motoryzacja.interia.pl/szukaj/news/viper-polski-to-mozliwe,1315504 .
Swoją drogą 10mln dolarów za taki kawał amerykańskiej legendy?? 8-) 8-) 8-) I jeszcze brak chętnych... 8-) Przecież to cena willi w LA, a nie ekskluzywnej marki, która może przynosić znaczne dochody.
Życzę Polakom powodzenia, byłby to wielki powód do radości-posiadanie Vipera.
Podobno inwestorzy boją się teraz inwestować w samodzielne firmy... Na początku tego kryzysu mówiło się, że to właśnie będzie koniec wielkich koncernów w stylu GM-tymczasem tworzy się jeszcze większe... :-|: Już nie wiem, o co tu chodzi...

Chrysler z Fiatem - co dalej?
ARON 2009-05-31 00:30
Jak nie wiadomo o co chodzi, to chodzić może tylko o jedno - kasa!;-) Polacy i Viper? Brzmi co najmniej egzotycznie jak samo auto, ale czemu nie - mam tylko nadzieję, że w takim wypadku nie spieprzyliby takiej legendy (z Polakami to też rożnie bywa)... Rzeczywiście - cena za Viper'a jest wręcz dyskontowa (!), tylko trzeba pamiętać, że nie będzie on już mógł występować pod banderą Dodge...dla kolekcjonerów i/lub purystów to też nie bez znaczenia!

Chrysler z Fiatem - co dalej?
Chevy Suburban 2009-05-31 15:01
Na europejskich rynkach Viper był kiedyś sprzedawany jako Chrysler, więc to raczej nie jest problem. :-) Generalnie mówi się po prostu "Viper" na to auto, podobnie sprawa się ma z Corvette. Te popularne i generalnie tanie marki (Dodge, Chevrolet) nie pasują do tak ekskluzywnych i drogich modeli. ;-)

Chrysler z Fiatem - co dalej?
ARON 2009-05-31 21:33
Tak, Viper występował u nas jako Chrysler (póki jeszcze nawet nie zadomowił się na dobre Dodge), ale prócz nie tej marki miał jeszcze jeden mankament - homologacyjne (=bezsensownie - patrz zdjęcie) przerobiony wydech... Raczej tylko może u nas (prawnie) te auto to po prostu Viper czy Corvette - w USA nikt się tego "nie wstydzi"...:-D

Chrysler z Fiatem - co dalej?
Chevy Suburban 2009-05-31 22:51
Faktycznie, kompletna porażka-mogli się bardziej wysilić niż tylko zasłonić... Swoją drogą, kolejny bzdurny przepis UE-jak rury są z tyłu to auto mniej "zatruwa środowisko"?? Taki sam nonsens, jak różnica czy kierunkowskaz jest pomarańczowy czy czerwony...

Chrysler z Fiatem - co dalej?
ARON 2009-06-01 00:06
Ten przepis homologacyjny był kompletną klapą - nie wiem dokładnie o co poszło (ktoś wie?), że konieczna była ta debilna przeróbka, w każdym razie później już się od tego odczepili (nowe przepisy UE?) i side pipes powróciły na dobre...
A propos jest jeszcze jeden debilizm dot. amerykanów w PL: auto może mieć tylko jedną rejestrację tą tzw. "kwadratową", druga to już musi być "standard"... No comments!
Chrysler z Fiatem - co dalej?
vette 2009-06-01 10:41
Z tego co pamietam chodzilo o to, ze istnialo ryzyko poparzenia nog przez rozgrzany wydech z boku.

Chrysler z Fiatem - co dalej?
ARON 2009-06-01 11:39
WTF - no to teraz zabiłeś mnie vette, aż taki absurd? Przecież te rury są prawie kompletnie schowane (nawet końcówka nie wystawała z progu!), a jak Amerykanie się nie parzą, to nagle tutaj w Europie istnieje poważne ryzyko... OMFG - a niektórzy ponoć śmieją się z głupoty Amerykanów, a sami swego nie znają (nie mówię o sobie, ane nie robię aluzji do Was)! :-)

Chrysler z Fiatem - co dalej?
Chevy Suburban 2009-06-01 15:04
W tych starszych Viperach (poprzednia generacja) całe progi nagrzewały się jak patelnia ze względu na boczne poprowadzenie rur wydechowych... Musieli umieszczać tabliczkę "Achtung" na widoku, by ludzie przy wsiadaniu/wysiadaniu się nie poparzyli...
Natomiast w tym nowym nie wiem, czy problem był ten sam czy tylko bzdurna biurokracja, że WYDECH MUSI BYĆ Z TYŁU. W niektórych artykułach dot. sprowadzania aut z USA straszyli, że układ wydechowy także trzeba przerabiać, jednak nigdy osobiście nie spotkałem się z takim wymogiem. Duże bryki z USA bardzo często mają wydech wyprowadzony na bok i nie widziałem by ktoś to ze względu na przepisy przerabiał... :-|

Chrysler z Fiatem - co dalej?
ARON 2009-06-01 20:30
Bo całe sedno tkwi w antypatii do ('obcych') aut amerykańskich, do strachu przed czymś bardzo innym, nietypowym, co przerasta horyzonty pojmowania i myślowe niektórych 'normalnych' ludzi... Coś mi się wydaje, że tu po prostu o kompleksy innych producentów aut chodzi - ot takie pseudo-lobby!
Podobne: Chrysler z Fiatem - co dalej?




Podobne galerie: Chrysler z Fiatem - co dalej?



Najczęściej czytane w tym miesiącu
Tapety na pulpit Chrysler
Galerie zdjęć
Newsletter