Auta amerykańskie  »  Aktualności  »  GM - pickupy, vany i ciężarówki w natarciu
Amerykańskie auta użytkowe

GM - pickupy, vany i ciężarówki w natarciu

2010-06-01 - A. Łukasiewicz     Tagi: Chevrolet, GMC, Pickup, Van
Po tym, jak koncern GM powraca do dawnych łask, a zaczerpnięty od państwa kredyt (zaufania) jest coraz sprawniej zwracany, firma poważnie myśli o rozbudowie swego port folio modelowego w segmencie aut użytkowych.

Wypadałoby podkreślić, że choć używamy przydawki „użytkowy”, to w kwestii tego typu aut panuje w USA w porównaniu do Europy duża rozbieżność. Nierzadko auta użytkowe, jakimi poruszają się Amerykanie biją niektóre nasze stricte osobówki na łeb nie tylko wyposażeniem, ale i kuriozalnie komfortem jazdy, że o dostawczych już nie wspominając… Ambitne, ale realne plany wyciekające u źródła (wymagające zajęcia oficjalnego stanowiska w tej sprawie) zakładają „reanimację” dwóch odłamów pojazdów. Z jednej strony powrót do ciężarówek klasy Medium-Duty (klasa 4/5/6 - vide Chevrolet Kodiak/ GMC TopKick), w których producent ma spore doświadczenie, z drugiej mocno kulejący przedział małych pickupów (Chevrolet Colorado/ GMC Canyon) z powodu koncentracji producentów na klasach full size. Niecały rok temu, a dokładniej w sierpniu GM wycofał się z produkcji Chevroleta Kodiak i bliźniaczego GMC TopKick (jak oglądaliście film „Transformers” to zapewne kojarzycie postać „Ironhide” - ogromnego pickupa-robota, speca od broni) po fiasku sprzedaży firmom Isuzu oraz Navistar. Trucki te, przy których standardowy, amerykański pickup lub Hummer wyglądały jak skurczone, poległy w konkurencji rynkowej z klasami 4/5 ze strony Forda (F-450+) i Dodge (Ram 4500+) oraz konwencjonalnymi ciężarówkami klasy 5-7 od Hino, czy International.
Dzięki nowemu podwoziu w serii Silverado/Sierra HD jest możliwe opracowanie w dosyć szybkim czasie wytrzymałego trucka o komforcie konwencjonalnego pickupa i ciężarowych walorach użytkowych - serię HD 4500 wzwyż. Tym zabiegiem można by wypełnić powstała lukę modelową - ponoć niektórzy dealerzy Buick’a/ GMC ciągle robią lukratywny biznes na sprzedaży ostatnich, pozostałych modeli Kodiak’a i TopKick oraz częściach do nich! Na drugim celowniku znalazły się kompaktowe pickupy (tzw. mini trucks) w których GM jest obecny modelami Colorado/ Canyon, ale przez ich podstarzałą konstrukcję notuje poważne spadki sprzedaży (ok. 30% rocznie), gdzie w latach 80-tych adekwatne pickupy Chevy S-10/ GMC S-15 schodziły po milionie rocznie. Dodatkowym bodźcem ma być fakt, iż w nadchodzącym roku kończy się produkcja wysłużonego, ale bardzo popularnego Rangera, a FoMoCo poważniej myśli o oszczędniejszej odmianie V6 większej F-150tki niż czymś gabarytowo (jak na USA) kompaktowym.Także dotychczasowy lider tej klasy - Toyota Tacoma - poważnie urosła i zdrożała, a klienci w dalszym ciągu domagają się mniejszych, oszczędniejszych (4-6 cylindrów) pickupów. Dodge aka Ram też coraz poważniej zastanawia się nad swoją kulejącą Dakotą, a Scion (tania marka Toyoty) też z chęcią zagarnęłaby kawałka tortu dla siebie. Jest więc pole do popisu, a gdy sytuacja finansowa się klaruje (skoro sam Bob Lutz kończy swoją karierę spokojny o przyszłość GM), to właściwie nic nie stoi na przeszkodzie… choć w przypadku amerykańskich producentów jednak nigdy nie wiadomo, co wykombinują!



Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
1

Komentarze do:

GM - pickupy, vany i ciężarówki w natarciu

Chevy Suburban
GM - pickupy, vany i ciężarówki w natarciu
Chevy Suburban 2010-06-01 21:16
Ciekaw jestem klienteli tych TopKicków... Nawet w warunkach amerykańskich jest to czyste szaleństwo. :-)