Auta amerykańskie  »  Aktualności  »  Oldsmobile Toronado '67 - Dr. Jekyll i Mr. Hyde
Oldsmobile Toronado '67

Oldsmobile Toronado '67 - Dr. Jekyll i Mr. Hyde

2011-05-29 - A. Łukasiewicz     Tagi: Oldtimer, Oldsmobile, Oldsmobile Toronado
Oldsmobile Toronado luksusowe full size coupe produkowane przez w latach 1966-92. Auto to wyróżniało się nie tylko swoją ekstrawagancką, jak na czasy powstania, stylistyką, ale i wieloma ciekawymi rozwiązaniami. Konkurent Forda Thunderbird, powstał w oparciu o płytę podłogową E-Body. Na tej samej opracowano również słynnego Buick’a Riviera, czy Cadillaca Eldorado, choć z nich wszystkich jedynie Riviera miała napęd RWD, czyli na tył. Dwa pozostałe były wizjonerskimi rozwiązaniami i pierwszymi autami amerykańskimi z napędem FWD od czasu upadku marki Cord. Inżynierowie GM poświęcili aż 7 lat na opracowanie Toronado, pokonawszy ponad 1,7 mln mil testowych, aby mieć absolutną pewność, że taki napęd wytrzyma tortury drogi i mocy, która płynęła z 425 ci Rocket V8, czyli 7-litrowego Big Block’a. Niegdyś nowoczesne V8 o wysokiej kompresji osiągało 385 KM i 646 Nm - 0-60 mph w 7,5 s, a ¼ w 16,4 s przy 150 km/h i to mimo 2,3 T wagi! Nawet Firestone był zmuszony do opracowania specjalnych opon do tego auta o wzmocnionych ściankach, oznaczonych jako „TFD” (Toronado Front Drive). Mimo długiego czasu produkcji oraz 4 generacji właściwie tylko pierwsza generacja cieszy się zainteresowaniem kolekcjonerów, zwłaszcza jeśli jest to egzemplarz zadbany, najlepiej w oryginale, a jeśli nie, to pozostaje im odrestaurowanie np. w Precision Restorations (PR) z St. Lousis (Mossouri), miasta, które przecina Route 66.
Młoda firma ma na swoim koncie wiele odświeżonych klasyków, a jej najnowszy projekt to Olds’ Toronado 1967 - bardzo nietypowy show car. Zapewne kojarzycie niektóre reklamy z TV, w których demonstrują działanie nowego produktu oraz typowego, (konkurencji)? Taką sama, jeżdżącą reklamę zrobiło PR - Olds’a odrestaurowano w połowie i to dosłownie.
Oldsmobile Toronado '67Oldsmobile Toronado '67
Część kierowcy ma nowy lakier, tapicerkę, obicia, chromy… wszystko dopieszczone do najmniejszego szczegółu, choć celowo w innych, kontrastujących do oryginalnej połowy barwach. Nawet po podniesieniu klapy bagażnika, czy silnika widać różnicę! Ekipa nie wstrzeliła się jedynie z obudową filtra powietrza, bo okazało się, że ta niekoniecznie znajduje się na środku jednostki… Taki mały niuansik przy pomysłowości oraz dodatkowym nakładzie pracy wybaczamy.
Oldsmobile Toronado '67Oldsmobile Toronado '67Oldsmobile Toronado '67Oldsmobile Toronado '67Oldsmobile Toronado '67Oldsmobile Toronado '67Oldsmobile Toronado '67Oldsmobile Toronado '67Oldsmobile Toronado '67Oldsmobile Toronado '67Oldsmobile Toronado '67Oldsmobile Toronado '67Oldsmobile Toronado '67Oldsmobile Toronado '67Oldsmobile Toronado '67Oldsmobile Toronado '67Oldsmobile Toronado '67Oldsmobile Toronado '67Oldsmobile Toronado '67Oldsmobile Toronado '67Oldsmobile Toronado '67Oldsmobile Toronado '67Oldsmobile Toronado '67Oldsmobile Toronado '67Oldsmobile Toronado '67Oldsmobile Toronado '67Oldsmobile Toronado '67Oldsmobile Toronado '67



Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

Oldsmobile Toronado '67 - Dr. Jekyll i Mr. Hyde