Auta amerykańskie » Aktualności » SEMA 2011 - Chevy COPO Camaro Concept

SEMA 2011 - Chevy COPO Camaro Concept
2011-11-03 - A. Łukasiewicz Tagi: Chevrolet, Muscle cars, Sema, Tuning, Chevrolet Camaro
W latach 60-tych GM utworzył specjalny program dla swoich dilerów, umożliwiający zakup pojazdów na potrzeby flotowe - Central Office Production Order. COPO jednak sprytnie wykorzystało kilka innych dilerów do nieco odmiennych celów, bez świadomości „tych z góry”! Były to seryjne modele ze znacznie większymi silnikami, mocniejszymi niż te, co istniały w oficjalnych prospektach, z przeznaczeniem zazwyczaj do startu w wyścigach równoległych National Hot Rod Association (NHRA), choć niektóre z nich trafiły do prywatnych klientów i jeśli przetrwały, są dziś jednymi z najrzadszych i najbardziej cenionych egzemplarzy muscle cars.
Od 1955 Stock Eliminator była najważniejszą kategorią NHRA, swoistym poligonem doświadczalnym dla najszybszych modeli z Detroit (Michigan). W niej zawiera się wiele klas zdefiniowanych przez stosunek ciężaru całkowitego pojazdu do rozwijanej przez niego mocy. Przepisy są tutaj bardzo rygorystyczne, a konkurencja od dawna bardzo mocna, dlatego też Stock Eliminator to prawdziwe wyzwanie i sprawdzian możliwości seryjnych muscle car-ów.
GM walczył na drag strip-ie m.in. Bel Air z 1957 z zaawansowanym systemem wtrysku paliwa tzw. Fuelie (na co dzień okazał się jednak awaryjny), w 1962 były ogromne Impale 409, ale nic nie pobiło modeli COPO z największymi motorami, jakie tylko można było upchać pod maskę. Tak powstały m.in. legendarne Camaro COPO z Big Block’iem 427 (7 L), kiedy ówcześnie największym montowanym był 396 (6.5 L) BB. Kilkadziesiąt lat później historia się powraca.
Skoro FoMoCo trafił w dziesiątkę ze swoim Mustangiem Cobra Jet, a Chrysler z Dodge Challengerem DragPak długo nie zwlekał, GM po prostu nie mógł odpuścić i na SEMA prezentuje jeden ze swoich najciekawszych projektów - niewinnie wyglądające, (póki co) studyjne Camaro COPO, czyli fabrycznie gotowy bolid na ćwierćmilowe sprinty, ale tym razem za pełnym przyzwoleniem zarządu...
Przygotowanie na skrzynie automatyczne Powerglide o 2 lub 3 przełożeniach, albo 5-biegowy manual, wysoko unoszoną maska z ułatwionym dostępem do silnika, układ paliwowy od Aeromotive z wydajną pompa i wyścigowym zbiornikiem w bagażniku, chromo-molibdenowa klatka bezpieczeństwa, przednie zawieszenie śrubowe z regulowanym prześwitem, tylne według specyfikacji NHRA z amortyzatorami Strange Engineering, drążkiem Panharda i stabilizatorem.Co jeszcze? 9-calowy solidny most tylny S-9 od Strange Engineering z przełożeniem biegów 4:10, lekkie felgi 15-calowe z oponami typu slick (4.5x28 przód i 29x9 tył), kierownica bez wspomagania, lekki układ hamulcowy z line lock, czyli oddzielną blokadą przednich kół (do rozgrzania - burnout - tylnych gum przed startem) to jego cechy charakterystyczne.
Cały środek podporządkowany jest funkcjonalności i bezpieczeństwu, dlatego wszystko, co zbyteczne, wyleciało z niego, a pozostały 2 kubełkowe fotele z szelkowymi pasami dla kierowcy, drążek biegów Hurst oraz dodatkowe wskaźniki monitorujące prace silnika i duży obrotomierz z shif-light’em od Auto Gauge.
Skoro wspomniałem o silniku, to warto objaśnić, że dostępne byłyby 2 jednostki V8. LS7 o historycznej pojemności 427 cali do klasy A Stock lub koncepcyjna (na zdjęciach) LS9 327 (5.3 L) z kompresorem Whipple i blokiem cylindrów od motoru LSX do klasy AA Stock.
Że te wersje powstaną choćby w limitowanej liczbie, to chyba nikt nie wątpi… GM po prostu nie ma wyjścia, bo konkurencja nie próżnuje!
Że te wersje powstaną choćby w limitowanej liczbie, to chyba nikt nie wątpi… GM po prostu nie ma wyjścia, bo konkurencja nie próżnuje!
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
0
Komentarze do:
SEMA 2011 - Chevy COPO Camaro Concept
Podobne: SEMA 2011 - Chevy COPO Camaro Concept




Podobne galerie: SEMA 2011 - Chevy COPO Camaro Concept



Najczęściej czytane w tym miesiącu
Tapety na pulpit Chevrolet
Newsletter
Galerie zdjęć