Auta amerykańskie  »  Aktualności  »  70 lat Jeepa - jubileuszowe wersje specjalne
70 lat Jeepa - jubileuszowe wersje specjalne

70 lat Jeepa - jubileuszowe wersje specjalne

2011-01-17 - A. Łukasiewicz     Tagi: Jeep, Jeep Wrangler, Jeep Patriot, Jeep Compass, Jeep Grand Cherokee, 4x4, Jeep Liberty
W lipcu 1940 roku Armia Amerykańska po przystąpieniu do działań II Wojny Światowej, poinformowała producentów samochodów, że poszukuje „lekkiego pojazdu rozpoznawczego” celem zastąpienia motocykli i zmodyfikowanych Fordów T.
 
135 firm zaproszono do udziału w przetargu na opracowanie i produkcję pojazdu spełniającego ściśle określone wytyczne, jak np. 600 funtów ładowności (ok. 272 kg), rozstaw osi nie przekraczający 75 cali (190,5 cm), silnik bezproblemowo znoszący prędkości 5 - 50 mph (8 - 80 km/h), prostokątnie nadwozie, napęd na 4 koła ze skrzynią redukcyjną o 2 przełożeniach, składana przednia szyba, 3 kubełkowe (konturowane) fotele, światła drogowe oraz maskujące, czy maksymalny ciężar poniżej 1300 funtów (ok. 590 kg). W rezultacie na ogłoszenie wojska odpowiedziały raptem 3 firmy: Willys-Overland, American Bantam i trochę później FoMoCo. Każda musiała w rekordowo krótkim czasie dostarczyć funkcjonalny prototyp, a następnie dostała zgodę na przygotowanie 70 funkcjonalnych modeli do testów, w których posiadanie weszła listopadem 1940 roku. Po testach i paru modyfikacjach pierwotnych założeń, zdecydowano, że każdy zbuduje zbuduje 1’500 szt., tj. Bantam 40 BRC, Ford GP Pygmy i Willys Quada. Bojowe tortury sprawiły, iż to właśnie Willys najlepiej wypadł w praktyce, podpisując ostatecznt kontrakt. Na zlecenie powstało ponad 645 tys. GP-ów (od „general purpose” - wielozadaniowy, uniwersalny), potocznie ochrzczonych „Jeepami” (fonetyczny zapis).
Tak narodziła się legenda, prawdziwa ikona samochodowa, bez której nie byłoby bezproblemowej jazdy po bezdrożach, 4x4, część z nas nigdy by nie usiadła za kierownicą SUV-a, a może i losy niektórej bitwy potoczyły się całkowicie inaczej...

Z okazji 70-lecia marki, które przypada tego roku, Jeep wypuści nas rynek specjalne edycje wszystkich modeli z rocznika 2011. Jeepy z logo „70th Anniversary Edition” na karoserii, wyróżniać się będą niektórymi elementami wyposażenia, jak np. wyjątkowy, brązowy lakier (dostępne także w standardowym srebrnym i czarnym), unikatowy wzór felg, grafitowy bądź oliwkowy kolor tapicerki siedzeń z kontrastującymi szwami, skórzana kierownica, wstawki z drewna kasztanowca oraz chrom/aluminium w różnej konfiguracji, zmienione obramowania na cyferblacie, czy logo w nawigacji oraz tkana wykładzina podłogowa. Specyficzne dodatki oraz ceny różnią się w zależności od wybranego modelu - Compass kosztować będzie od 24’970 USD, Grand Cherokee od 36’550 USD, Liberty (EU: Cherokee) od 25’515 USD, Patriot od 22’870 USD i Wrangler od 29’420 (krótki)/32’120 Unlimited (przedłużony).
70 lat Jeepa - jubileuszowe wersje specjalne70 lat Jeepa - jubileuszowe wersje specjalne
Podane ceny to sugerowane brutto przez Chryslera i tyczą się rynku amerykańskiego. Czy specjalne modele będą dostępne także w Europie, tego nie wiemy, ale sięgając w przeszłość, stwierdzamy, że jest to bardziej niż prawdopodobne.
70 lat Jeepa - jubileuszowe wersje specjalne70 lat Jeepa - jubileuszowe wersje specjalne70 lat Jeepa - jubileuszowe wersje specjalne70 lat Jeepa - jubileuszowe wersje specjalne70 lat Jeepa - jubileuszowe wersje specjalne



Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

70 lat Jeepa - jubileuszowe wersje specjalne