Auta amerykańskie  »  Aktualności  »  Chrysler i jego plan ratunkowy
Chrysler Dodge Jeep

Chrysler i jego plan ratunkowy

2009-02-23 - R. Bednarz     Tagi: Chrysler, Dodge, Jeep

Złożony dnia 17 lutego 2009 roku w amerykańskim Ministerstwie Skarbu plan dochodzenia do pełnej rentowności operacyjnej Chrysler LLC przewiduje: optymalizację i rozwój produkowanej gamy modelowej, dokończenie intensywnej restrukturyzacji oraz uzyskanie koncesji w sferze kosztowej od partnerów i udziałowców firmy.

Plan ten zostanie przez Chrysler LLC sfinalizowany do dnia 31 marca br., a jego treść wskazuje na istotne zaangażowanie w zakresie wypełnienia warunków pożyczki rządowej pod względem efektywności kosztowej oraz ograniczenia zużycia paliw płynnych.

„W imieniu całej naszej wielkiej rodziny dziękujemy administracji amerykańskiej i Kongresowi za umożliwienie dalszych starań o federalne pożyczki pomostowe, które pomogą w restrukturyzacji Chrysler LLC na drodze do trwałej rentowności.” - powiedział przewodniczący rady dyrektorów i dyrektor wykonawczy Chrysler LLC, Robert L. Nardelli - „Rozumiemy także w pełni konieczność adaptacji do obniżonego popytu na samochody w USA oraz podzielamy ogólnonarodową troskę o bezpieczeństwo energetyczne i postępujące zmiany klimatyczne w skali światowej.”

„Jesteśmy przekonani,iż Chrysler LLC może być rentowny w oparciu o zmodyfikowane elementy zawarte w naszym przedłożeniu oraz, że należyta restrukturyzacja bez ogłoszenia upadłości w połączeniu z realizacją naszego planu i wsparta strategicznym sojuszem z firmą FIAT to najlepsze wyjście dla pracowników Chryslera, naszych związków zawodowych, dealerów, dostawców i wreszcie - klienteli. Naszym dążeniem jest odbudowa Chryslera jako ikonicznej firmy amerykańskiej i godne ‘odpłacenie’ rządowi USA oraz podatnikom za ich wiarę w powodzenie naszej przyszłości. Uważamy, iż wnioskowana przez nas pożyczka zasilająca kapitał obrotowy jest najmniej kosztowną alternatywą w obecnej sytuacji, stanowiąc istotny bodziec dla rozwoju gospodarki USA oraz źródło pozytywnych efektów dla amerykańskiego podatnika. Obecny plan zapewni utrzymanie świadczeń zdrowotnych i emerytalnych wobec naszych obecnych i byłych pracowników, chroniąc jednocześnie setki tysięcy miejsc dobrej pracy w strukturach Chryslera, jego dostawców oraz sieci sprzedaży.”

Aby spełnić oczekiwania klienteli oraz wymogi federalnych norm redukcji zużycia paliw płynnych Chrysler przewiduje premiery 24 nowych pojazdów w okresie 48 miesięcy, zapowiadając jednocześnie wykorzystanie energii elektrycznej jako głównej technologii dla strategii rozwoju paliwo-oszczędnych pojazdów o niskiej emisji spalin oraz praktyczne wdrożenie napędu elektrycznego już w roku 2010. Obecny plan antykryzysowy Chryslera odpowiada federalnym wytycznym w zakresie oszczędności paliw, opisanym w ustawie o bezpieczeństwie energetycznym (Energy Independence and Security Act) z roku 2007. Chrysler LLC ponadto wspiera proces tworzenia jednolitych norm w skali krajowej z udziałem wszystkich uczestników gospodarki narodowej. Celem obniżenia kosztów działalności wdrożono lub uzgodniono co do zasady szereg koncesji ze strony dealerów, dostawców oraz wierzycieli. Zgodnie z warunkami pożyczki pomostowej Ministerstwa Skarbu zawarto także wstępne porozumienie ze związkiem zawodowym UAW. Realizacja tego porozumienia umożliwi stworzenie w Chrysler LLC struktury kosztowej zatrudnienia porównywalnej z zagranicznymi firmami motoryzacyjnymi prowadzącymi działalność produkcyjną w USA.
Od czasu pierwszego wniosku Chryslera o pożyczkę w wysokości 7 mld $ nastąpił bezprecedensowy kryzys sprzedaży w sektorze motoryzacyjnym. Dotycząca konsumentów i dealerów, wciąż trwająca niedostępność kredytowania doprowadziła do spadku obrotów hurtowych Chryslera. I właśnie z uwagi na przeciągający się brak kredytowania konsumenckiego jesteśmy zmuszeni w obecnie przedkładanym planie zrewidować nasze prognozy roczne (SAAR) na sposób konserwatywny, tak aby lepiej oddać realia słabnącego przemysłu motoryzacyjnego w naszym kraju. Zgodnie a naszą prognozą sprzedaż samochodów w roku bieżącym nie przekroczy 10,1 mln sztuk (najmniej od 40 lat), a średni poziom sprzedaży w latach 2009-2012 wyniesie 10,8 mln pojazdów. W porównaniu z naszym wystąpieniem z grudnia 2008 oznacza to spadek o 7,2 mln sztuk lub przeciętnie o 1,8 mln szt. rocznie na przestrzeni kolejnych czterech lat. W przypadku Chryslera oznacza to zmniejszenie sprzedaży o około 720.000 sztuk (albo średnio o 180.000 rocznie) przy założeniu utrzymania udziału rynkowego na poziomie 10 procent. W kategoriach pieniężnych jest to strata przychodów na kwotę około 18 mld $ oraz dochodów w wysokości 3,6 mld $ w okresie czterech lat. Tak więc, aby kontynuować procesy należytej i efektywnej restrukturyzacji, staje się koniecznością uzyskanie dodatkowego wsparcia w wysokości 2 mld $ − w dodatku do kwoty 3 mld $, o które wnioskowaliśmy w naszym wystąpieniu z dnia 2 grudnia 2008.Najważniejsze punkty planu antykryzysowego Chrysler LLC

Sojusze strategiczne
Chrysler zawarł niewiążące porozumienie o dążeniu do strategicznego sojuszu z włoską firmą FIAT, który niesie istotne korzyści - w tym także finansowe - dla udziałowców i partnerów Chryslera. Zarówno pisemne jak i ustne oświadczenia Chryslera wobec Izby Reprezentantów i Senatu USA z roku 2008 dotyczą zamiaru zawiązywania układów partnerskich i sojuszy w skali światowej. Proponowany obecnie alians z firmą FIAT jest elementem wsparcia dla planu dochodzenia do pełnej rentowności poprzez umożliwienie dostępu do platform pojazdów paliwo-oszczędnych i sieci dystrybucji FIATa na głównych rynkach rozwojowych oraz stworzenie szans dla znaczących oszczędności kosztowych.Produkty
Gama pojazdów Chryslera stanowi kluczowy element obecnego planu antykryzysowego. Na rok 2010 planowane są premiery czterech znanych z powodzenia modeli - nowego Jeep’a Grand Cherokee oraz nowego, jeszcze bardziej agresywnego Dodge Charger’a i Dodge Durango o konstrukcji samonośnej, przed którymi zadebiutuje nowy Chrysler 300 - najczęściej nagradzany samochód w historii motoryzacji od czasu wejścia na rynek w roku 2005.Oferta Chryslera w roku 2008 obejmowała sześć pojazdów zużywających 8,4 l/100 km w cyklu pozamiejskim lub nawet mniej. W roku 2009 - 73 procent gamy modelowej Chrysler LLC wykazuje stosunku do roku ubiegłego jeszcze bardziej obniżone zużycie paliwa. Proces ten będzie kontynuowany w roku 2010 dzięki wprowadzeniu nowej rodziny silników Phoenix V-6, charakteryzujących się zmniejszeniem apetytu na paliwo o rząd 6-8 procent w porównaniu z poprzednikami.Także na rok 2010 planowany jest amerykański debiut ‘firmowego bestsellera’ Dodge Ram w wersji hybrydowej o dwóch trybach pracy, a także pojazdu o napędzie czysto elektrycznym. W latach następnych pojawią się kolejne propozycje zmierzające do dalszego zmniejszenia konsumpcji paliw płynnych - m.in. pojazdy elektryczne o wydłużonym zasięgu (ReEV).Dyskutowany obecnie alians z włoską firma FIAT jest szansą na osiągnięcie tych celów poprzez otwarcie dla Chryslera dostępu do mniejszych, energooszczędnych platform samochodowych i technologii układów przeniesienia napędu. Jest to także szansa na ograniczenie nakładów kapitałowych Chryslera w sytuacji naszego zaangażowania w rozwój portfolio pojazdów spełniających obecne oraz przyszłe wymogi w dziedzinie bezpieczeństwa energetycznego i ochrony środowiska.Działania restrukturyzacyjne
Chrysler LLC prowadzi intensywne dziania restrukturyzacyjne w celu znaczącej poprawy swej sytuacji kosztowej przy konsekwentnym wzroście jakości i wydajności produkcji. Efektem tych działań na koniec roku 2008 jest:

· Obniżenie kosztów stałych o 3,1 mld $ · Zmniejszenie zatrudnienia o 32.000 osób (czyli o 37% od stycznia 2007) · Likwidacja 12 zmian w zakładach montażowo-produkcyjnych
· Obniżenie zdolności produkcyjnych o 1,2 mln pojazdów (tj. o ponad 30%)
· Zaprzestanie produkcji czterech modeli pojazdów
· Sprzedaż zbędnych aktywów na kwotę 700 mln $
· Wzrost wydajności produkcji w kategoriach liczby roboczogodzin na pojazd do poziomu osiąganego przez Toyotę -   jako lidera branżowego według ratingu Harbour Report
· Najniższa w historii Chryslera liczba reklamacji gwarancyjnych
· Najniższa za rok 2008 liczba akcji naprawczych (recall) wśród wiodących producentów motoryzacyjnych.Kolejne działania restrukturyzacyjne w roku 2009 obejmują:

· Redukcja kosztów stałych o kolejne 700 mln $
· Likwidacja kolejnej zmiany w zakładach montażowo-produkcyjnych
· Zmniejszenie zatrudnienia o kolejne 3.000 osób
· Zaprzestanie produkcji trzech modeli
· Obniżenie zdolności produkcyjnych o 100.000 pojazdów
· Sprzedaż zbędnych aktywów na kwotę 300 mln $.Koncesje ze strony kierownictwa
Chrysler w całej rozciągłości przestrzega restrykcji i ograniczeń zawartych w rozdziale 111 EESA dotyczących uprzywilejowania i rekompensat w stosunku do managementu. Zawieszono ponadto premie i kontraktowe podwyżki wynagrodzeń oraz zrezygnowano z kontynuacji finansowania ubezpieczeń życiowych dla pracowników emerytowanych.Koncesje ze strony dealerów
Działania zmierzające do uzyskania oszczędności kosztowych oraz zwiększenia wpływów gotówkowych obejmują zmniejszenie marż handlowych w sieci dealerskiej, zaprzestanie praktyki tankowania ‘do pełna’ przekazywanych nabywcom pojazdów oraz ograniczenie marż w kontraktach serwisowych autoryzowanych stacji obsługi.Koncesje ze strony związków zawodowych
Podpisane już ze związkami zawodowymi porozumienia wstępne w zakresie modyfikacji układów pracowniczych (UAW Labor Modifications i VEBA Modifications) są co do zasady zgodne z warunkami pożyczki pomostowej Ministerstwa Skarbu USA, a realizacja tych porozumień umożliwi stworzenie w Chrysler LLC struktury kosztowej zatrudnienia porównywalnej z zagranicznymi firmami motoryzacyjnymi prowadzącymi działalność produkcyjną w USA. Wymaga to jednak ratyfikacji umawiających się stron.

Koncesje ze strony dostawców
Prowadzone z dostawcami rozmowy maja szansę doprowadzić do istotnej redukcji kosztów zaopatrzenia Chrysler LLC, a więc osiągnięcia zakładanych oszczędności celowych. Chrysler w tym przypadku popiera stanowisko stowarzyszeń dostawców, postulujące ustanowienie gwarancji rządowych dla należności z tytułu dostaw materiałów do pierwszej produkcji (OEM).

Koncesje wierzycieli
Chrysler spodziewa się, iż jego niektórzy wierzyciele (2nd Lien Debt Holders) wyrażą zgodę na przekształcenie 100 procent zadłużenia na akcje zwykłe. Plan dochodzenia do rentowności Chrysler LLC obejmuje więc założenie dalszej redukcji zadłużenia o kwotę 5 mld $. Oprócz wzmocnienia bilansu firmy w skali długoterminowej, tego rodzaju zmniejszenie zobowiązań umożliwi uzyskanie bieżących korzyści gotówkowych na kwotę rzędu 350-400 mln $ rocznie tytułem oszczędności na kosztach obsługi zadłużenia.




źródło: Mototarget

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
1

Komentarze do:

Chrysler i jego plan ratunkowy

ARON
Chrysler i jego plan ratunkowy
ARON 2009-02-23 18:59
A ja mam plan alternatywny: znacznie obniżyć 'diety' prezesom i przynajmniej trochę oduczyć Amerykanów ciągłego życia na krechę i rozrzutności - bo inaczej to nawet najambitniejsze plany gó**o przyniosą, a i tak tylko niewinnym się obrywa... Więc proszę państwa, do roboty!