Auta amerykańskie » Aktualności » Dwusprzęgłowe skrzynie przekładniowe Chryslera

Chrysler LLC wciąż rozszerza gamę pojazdów, oferowanych na rynkach poza Ameryką Północną , a wyposażonych w dwusprzęgłową skrzynię przekładniową (Dual-Clutch Transmission).
Obok samochodu Dodge Journey, którego premiery byliśmy świadkami w lecie tego roku, skrzynia DCT jest obecnie dostępna także w samochodach Dodge Avenger i Chrysler Sebring napędzanych 2,0-litrowym silnikiem wysokoprężnym.
„Nasza nowa skrzynia dwusprzęgłowa to kolejny etap w rozwoju technologii przeniesienia napędu, który oprócz płynności pracy, daje konkretne oszczędności paliwowe.” - mówi Frank Klegon, wiceprezes ds. rozwoju produktu w Chrysler LLC - „Wdrożenie tej technologii jest jednym z szeregu działań, jakie podejmujemy w zakresie ekonomizacji zużycia paliw wśród naszej gamy produktowej.”
Zaangażowanie Chryslera w rozwój technologii przekładni dwusprzęgłowych jest elementem „Powertrain Offensive” - programu modernizacji układów przeniesienia napędu, którego rozpoczęcie koncern anonsował już w ubiegłym roku.
Dwusprzęgłowa skrzynia przekładniowa (DCT)
Stosowana przez Chryslera dwusprzęgłowa skrzynia przekładniowa pozwala obniżyć zużycie paliwa i emisję CO2 poprzez ograniczenie tzw. strat pasożytniczych - a więc eliminację przekładni hydrokinetycznej (przemiennika momentu obrotowego) oraz sprzęgieł poszczególnych biegów na rzecz synchronizatorów.
Dodge Journey - skrzynia DCT w opcji
Jedno sprzęgło ‘obsługuje’ biegi nieparzyste i bieg wsteczny, drugie zaś - biegi parzyste. Podczas zmiany przełożeń następuje preselekcja kolejnego biegu, otwarcie jednego ze sprzęgieł i zamkniecie drugiego - co pozwala wykonać całą operację bez przerywania dopływu mocy.
Efektem działania systemu dwusprzęgłowego jest optymalizacja doboru przełożeń, a więc lepsze przyspieszenie, zwiększona płynność pracy przekładni oraz ograniczenie zużycia paliwa.
Skrzynia dwusprzęgłowa obywa się bez przekładni hydrokinetycznej jako przekaźnika mocy i zamiast niej korzysta z dwóch sterowanych hydraulicznie mokrych sprzęgieł wielotarczowych, które dzięki chłodzącej kąpieli olejowej pracują w odpowiednich warunkach termicznych. Podczas zmiany przełożeń przepływ mocy odbywa się w sposób nieprzerwany, a więc - porównując z klasycznym ‘automatem planetarnym’ - oznacza to zmniejszenie do minimum zakłóceń w przekazywaniu mocy.
W ten sposób eliminacja tradycyjnej przekładni hydrokinetycznej oraz zmniejszenie liczby sprzęgieł poszczególnych przełożeń prowadzi do ograniczenia strat typu pasożytniczego, a co za tym idzie - również do obniżenia zużycia paliwa.
źródło: Mototarget
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
1
Komentarze do:
Dwusprzęgłowe skrzynie przekładniowe Chryslera

Dwusprzęgłowe skrzynie przekładniowe Chryslera
ARON 2008-10-01 08:58
Ten "nowy" wynalazek to chyba wielka ściema - po prostu zakupili ją od koncernu VW tak samo jak w przypadku diesla 2.0. Nie bez powodu oferują ją tylko do tego motoru... Ale z drugiej strony to nic straconego - jest to (ponoć) jak do tej pory najlepszy automat na rynku, więc wybór wydaje się być trafionym w dziesiątkę, poza tym Chrysler już hojnie odpłacił się VW Routan'em...
Podobne: Dwusprzęgłowe skrzynie przekładniowe Chryslera




Podobne galerie: Dwusprzęgłowe skrzynie przekładniowe Chryslera



Najczęściej czytane w tym miesiącu
Tapety na pulpit Dodge
Newsletter
Galerie zdjęć