Auta amerykańskie  »  Aktualności  »  Dwusprzęgłowe skrzynie przekładniowe Chryslera
Skrzynia DCT

Dwusprzęgłowe skrzynie przekładniowe Chryslera

2008-10-01 - R. Bednarz     Tagi: Chrysler, Dodge

Chrysler LLC wciąż rozszerza gamę pojazdów, oferowanych na rynkach poza Ameryką Północną , a wyposażonych w dwusprzęgłową skrzynię przekładniową (Dual-Clutch Transmission).

Obok samochodu Dodge Journey, którego premiery byliśmy świadkami w lecie tego roku, skrzynia DCT jest obecnie dostępna także w samochodach Dodge Avenger i Chrysler Sebring napędzanych 2,0-litrowym silnikiem wysokoprężnym.

Dwusprzęgłowa przekładnia DCT, efekt współpracy Chryslera z niemiecką firmą Getrag umożliwia - w porównaniu z tradycyjną automatyczną skrzynią czterostopniową - znaczące obniżenie zużycia paliwa oraz redukcję emisji CO2 o sześć procent.

„Nasza nowa skrzynia dwusprzęgłowa to kolejny etap w rozwoju technologii przeniesienia napędu, który oprócz płynności pracy, daje konkretne oszczędności paliwowe.” - mówi Frank Klegon, wiceprezes ds. rozwoju produktu w Chrysler LLC - „Wdrożenie tej technologii jest jednym z szeregu działań, jakie podejmujemy w zakresie ekonomizacji zużycia paliw wśród naszej gamy produktowej.”

Zaangażowanie Chryslera w rozwój technologii przekładni dwusprzęgłowych jest elementem „Powertrain Offensive” - programu modernizacji układów przeniesienia napędu, którego rozpoczęcie koncern anonsował już w ubiegłym roku.

Dwusprzęgłowa skrzynia przekładniowa (DCT)

Stosowana przez Chryslera dwusprzęgłowa skrzynia przekładniowa pozwala obniżyć zużycie paliwa i emisję CO2 poprzez ograniczenie tzw. strat pasożytniczych - a więc eliminację przekładni hydrokinetycznej (przemiennika momentu obrotowego) oraz sprzęgieł poszczególnych biegów na rzecz synchronizatorów.

Przekładnia dwusprzęgłowa jest odmianą skrzyni automatycznej, w której wykorzystano dwa sprzęgła współpracujące z wałkami pośrednimi (jak w skrzyni manualnej) w miejsce konwencjonalnego przemiennika momentu i przekładni planetarnych.


Dodge Journey - skrzynia DCT w opcji



Jedno sprzęgło ‘obsługuje’ biegi nieparzyste i bieg wsteczny, drugie zaś - biegi parzyste. Podczas zmiany przełożeń następuje preselekcja kolejnego biegu, otwarcie jednego ze sprzęgieł i zamkniecie drugiego - co pozwala wykonać całą operację bez przerywania dopływu mocy.

Efektem działania systemu dwusprzęgłowego jest optymalizacja doboru przełożeń, a więc lepsze przyspieszenie, zwiększona płynność pracy przekładni oraz ograniczenie zużycia paliwa.

Skrzynia dwusprzęgłowa obywa się bez przekładni hydrokinetycznej jako przekaźnika mocy i zamiast niej korzysta z dwóch sterowanych hydraulicznie mokrych sprzęgieł wielotarczowych, które dzięki chłodzącej kąpieli olejowej pracują w odpowiednich warunkach termicznych. Podczas zmiany przełożeń przepływ mocy odbywa się w sposób nieprzerwany, a więc - porównując z klasycznym ‘automatem planetarnym’ - oznacza to zmniejszenie do minimum zakłóceń w przekazywaniu mocy.

W ten sposób eliminacja tradycyjnej przekładni hydrokinetycznej oraz zmniejszenie liczby sprzęgieł poszczególnych przełożeń prowadzi do ograniczenia strat typu pasożytniczego, a co za tym idzie - również do obniżenia zużycia paliwa.



źródło: Mototarget

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
1

Komentarze do:

Dwusprzęgłowe skrzynie przekładniowe Chryslera

ARON
Dwusprzęgłowe skrzynie przekładniowe Chryslera
ARON 2008-10-01 08:58
Ten "nowy" wynalazek to chyba wielka ściema - po prostu zakupili ją od koncernu VW tak samo jak w przypadku diesla 2.0. Nie bez powodu oferują ją tylko do tego motoru... Ale z drugiej strony to nic straconego - jest to (ponoć) jak do tej pory najlepszy automat na rynku, więc wybór wydaje się być trafionym w dziesiątkę, poza tym Chrysler już hojnie odpłacił się VW Routan'em...