Auta amerykańskie  »  Aktualności  »  Normy CAFE 2025 - zdaniem inżynierów zbyt optymistyczne!
Normy spalin CAFE , Muscle cars

Normy CAFE 2025 - zdaniem inżynierów zbyt optymistyczne!

2011-08-18 - A. Łukasiewicz     Tagi: Muscle cars, Eko, CAFE
Pewien amerykański inżynier z Ohio, wynalazca i właściciel aż 140 patentów - Charles F. Kettering - powiedział: „ceną postępu są kłopoty”. Kettering był twórcą m.in. benzyny ołowiowej, silnika z elektrycznym rozrusznikiem, freonu i wielu innych rozwiązań, więc wiedział dobrze o czym mówi. Czy to samo można powiedzieć o twórcach nowych norm CAFE?
Normy spalin CAFE , Muscle carsNormy spalin CAFE , Muscle cars
Ostatnio informowaliśmy o fakcie, iż rząd USA po negocjacjach z przedstawicielami różnych środowisk przyjął, że „Corporate Average Fuel Economy” (średnia harmoniczna norma zużycia paliwa dla floty pojazdów) do 2025 ma się zamknąć w normie 54,5 MPG (4,32 L). Wyszła ona z początkowych 60+ MPG lobbowanych przez ekologów, poprzez 56,2 MPG zaproponowane przez rząd Obamy.
Normy spalin CAFE , Muscle carsNormy spalin CAFE , Muscle cars
Niestety to, o czym większość ustawodawców zapomina, to realne (podkreślamy to słowo) możliwości osiągnięcia tego celu. Konsumenci nie zdają sobie sprawy ile może to (ich) kosztować, a ekologów to nie obchodzi, choć obydwa środowiska oczekują komfortu i bezpieczeństwa za jak najmniejszą cenę…
Aby przekonać się jak to jest naprawdę, amerykański portal motoryzacyjno AutoWard.com postanowił zrobić ankietę wśród ponad tysiąca samochodowych inżynierów. Rezultat był taki, jak przewidywał Kettering - cel będzie trudny do osiągnięcia!
Z ekonomicznego punktu widzenia, stworzenie auta dla dzisiejszego producenta opiera się na 3 wytycznych - koszt, bezpieczeństwo oraz ekologia. Ponieważ zdaniem zdecydowanej większości inżynierów, pogodzić da się za jednym razem tylko 2 z 3 czynników, ofiarą będzie z przyczyn oczywistych cena.
Standardy bezpieczeństwa wpływają na masę pojazdu, a ta ujemnie na jego zużycie paliwa, dlatego aby pogodzić te dwa musi on trzymać formę, a by było to możliwe należałby wykorzystać lżejsze stopy żelaza, aluminium oraz tworzyw sztucznych, które to z kolei są drogie.
Normy spalin CAFE , Muscle carsNormy spalin CAFE , Muscle cars
Trudnym przedsięwzięciem okazuje się przekonanie dzisiejszych Amerykanów do tzw. downsizing-u, czyli powszechnej zmiany pojazdu na mniejszy z mniejszym silnikiem. W Europie usilnie propaguje się mniejsze, wysokoobrotowe silniki z doładowaniem, ale tak naprawdę ich żywotność w oczekiwaniu przeciętnego, amerykańskiego konsumenta (ok. 241 tys. km) jest prawdziwym wyzwaniem dla konstruktorów. Poważny problem stanowią też hybrydy, w których żywotność baterii oraz ich odporność na skrajne warunki klimatyczne pozostawia jeszcze wiele do życzenia.
Normy spalin CAFE , Muscle carsNormy spalin CAFE , Muscle cars
Z pomocą przyjść może aerodynamika, ale… Czy aby smukły design przyjmie się na rynku w każdym segmencie? Czy właściciele terenówek, SUV-ów, czy pickupów chcieliby, aby ich auto wyglądało np. jak coupe na za dużych kołach? Osobnym zagadnieniem jest to, że auta z pokolenia na pokolenie rosną, a propaguje się coraz bardziej auta mniejsze, rzekomo bardziej ekologiczne i ekonomiczne. Może małe i jest piękne, za to duże potrafi znacznie więcej…
Normy spalin CAFE , Muscle carsNormy spalin CAFE , Muscle carsNormy spalin CAFE , Muscle carsNormy spalin CAFE , Muscle carsNormy spalin CAFE , Muscle carsNormy spalin CAFE , Muscle carsNormy spalin CAFE , Muscle carsNormy spalin CAFE , Muscle carsNormy spalin CAFE , Muscle carsNormy spalin CAFE , Muscle carsNormy spalin CAFE , Muscle carsNormy spalin CAFE , Muscle carsNormy spalin CAFE , Muscle carsNormy spalin CAFE , Muscle carsNormy spalin CAFE , Muscle carsNormy spalin CAFE , Muscle carsNormy spalin CAFE , Muscle carsNormy spalin CAFE , Muscle carsNormy spalin CAFE , Muscle carsNormy spalin CAFE , Muscle carsNormy spalin CAFE , Muscle carsNormy spalin CAFE , Muscle carsNormy spalin CAFE , Muscle carsNormy spalin CAFE , Muscle cars



Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

Normy CAFE 2025 - zdaniem inżynierów zbyt optymistyczne!

Podobne: Normy CAFE 2025 - zdaniem inżynierów zbyt optymistyczne!
Podobne galerie: Normy CAFE 2025 - zdaniem inżynierów zbyt optymistyczne!
Najczęściej czytane w tym miesiącu
Tapety na pulpit