Auta amerykańskie  »  Aktualności  »  Rat rod na bazie... Mazdy MX-5. Genialny pomysł na rozbite auto
Mazda MX-5 Rat rod

Rat rod na bazie... Mazdy MX-5. Genialny pomysł na rozbite auto

2011-05-19 - A. Łukasiewicz     Tagi: Mazda, Mazda mx-5, Rat Rod
Rozkwit hot rodów przypada na lata 50-te, póki nie pojawiły się muscle car-y. Młodym Amerykanom brakowało pieniążków na nowe auta, dlatego nabywali za gorsze te starsze - kilkunasto, kilkudziesięcioletnie (zazwyczaj popularne Fordy A i B) - modyfikując je często nie do poznania (głównym kryterium były jednak osiągi). Zakłada się, że hot rodding dał początek tuningowi, a w tuningu są różne style i nurty. Jedną z gałęzi hot roddingu, która zdobywa na popularności, są rat rody. Mają przypominać te stare, pordzewiałe o wyglądzie gruchota, ale to nierzadko tylko pozory, gdyż pod specjalnie spreparowaną „korozją”, oznakami czasu, kryje się sprawna technika. Hot rodding jest bardzo popularny na zachodzie USA i opiera się o stare auta amerykańskie, ale ludziom ze Wschodniego Wybrzeża nie można odmówić kreatywności, zwłaszcza, jeśli mamy do czynienia z „Japońcem”! Jakim cudem trafił do naszego działu? Czytajcie dalej…

Rat rod w sam raz dla Hellboy'a. Zdarzają się i takie!
Pewien młody Amerykanin po ukończeniu studiów i przeprowadzce do Georgii potrzebował środka lokomocji, 4 kółek. Nabył używanego roadstera - Mazdę Miata M Edition (na niektórych rynkach MX-5) - z niedziałającą klimą i wspomaganiem oraz zniszczonym kabrio-dachem, ale sprawnym napędem. Autem nie cieszył się zbyt długo, gdyż pewnego letniego dnia najechała mu na tył wywrotka…
Mazda MX-5 Rat rodMazda MX-5 Rat rod
Poważne uszkodzenie niewielkiego auta oraz pieniążki otrzymane od ubezpieczyciela były podstawą do ambitnego projektu. Pozostało podwozie z układem napędowym, do którego dorobiono ramę pomocniczą z prostokątnych rur 2x3”, do której zamocowano oryginalne zawieszenie. Na przednich pojawiły się amortyzatory z Suzuki GS500, zaś mocowania seryjnego silnika 1.8 z osprzętem dokonano we własnym zakresie.
Auto ma wolny wydech z przerobionego tłumika Hondy CB oraz sportowy dolot. Elementy nadwozia pochodzą od różnych generacji Forda A, zaś przedłużony o 4 cale tył „turtle deck” (skorupa żółwia) z Forda T z lat 20-tych. Wnętrze wraz z płyta podłogową zrobiono we własnym zakresie, wygodne fotele pochodzą z Chevroleta Monte Carlo rocznik 1970. Atrapa grilla z aluminiową chłodnicą ma obudowę zrobioną z dwóch „zasłon” (fender skirts) kół tylnych z Forda z 1960. Światła przednie z Packarda z 1940, a emblemat na przedzie z Cadillaca z 1941. Mimo braku V8-ki 4-cylindrowiec o mocy 141 KM i 155 Nm brawurowo radzi sobie z bardzo lekką (ok. 636 kg) karoserią, pomaga w tym sprawne, sportowe zawieszenie, choć wszystko wygląda retro. Kłócą się ze stylem tylko oryginalne „postarzane” felgi, ale to akurat mały problem. Autorski projekt z przebiegiem 15’000 mil znalazł się na eBay-u - cena w dniu redagowania to 8 tys. USD…



Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

Rat rod na bazie... Mazdy MX-5. Genialny pomysł na rozbite auto