Auta amerykańskie  »  Aktualności  »  Skrzydlate muscle cars powracają w pakiecie HPP
Skrzydlate muscle cars

Skrzydlate muscle cars powracają w pakiecie HPP

2010-08-04 - A. Łukasiewicz     Tagi: Muscle cars, Challenger, Repliki
W latach 60-tych równie dużą popularnością co drag racing, cieszyły się wyścigi po owalnych (NASCAR). Dawniej była to jeszcze prawdziwa rywalizacja jedynie zmodyfikowanych aut seryjnych, a nie różniących się jedynie grafiką jak dzisiaj. Jak to zazwyczaj w amerykańskiej motoryzacji bywało - lepsze osiągi uzyskiwano przede wszystkim poprzez montażowi większego silnika, czy innej konfiguracji gaźników. Patent, który sprawdzał się na odcinkach ¼ mili, niekoniecznie miał przełożenie na wyższe prędkości, które osiągano na owalach. Pierwszym amerykańskim pojazdem opracowanym przy wykorzystaniu aerodynamicznego tunelu oraz komputerowej analizy był 1969 Dodge Charger 500 - limitowana edycja stworzona na potrzeby startu w Nascar. Niestety Ford swoim ultrarzadkim Torino Talladega (nazwa od słynnego toru w Alabamie) skutecznie odjeżdżał MoPar-om, dlatego w celu odzyskania pozycji lidera Chrysler poszedł na całość. Na przełomie lat 1969-70 Dodge oraz Plymouth pokazali coś, co na owe czasy uchodziło za samochodową ekstrawagancję. Jako efekt wytężonych testów aerodynamicznych powstały „wing (muscle) cars”, czyli skrzydlate muscle - Charger Daytona i Plymouth Road Runner Superbird z 426 Hemi lub 440 big block V8 do wyboru. Choć bazowały na standardowych modelach, to swoją nazwę zawdzięczają przede wszystkim przepotężnemu spojlerowi montowanemu na tylnej klapie.
Wyróżniały je również „szpiczaste” przody, jak i kilka innych przeróbek wymuszonych poprawą przepływu powietrza. Co ciekawe - auta te ze względu na zwiększona masę odstawały od standardowych modeli z tymi samymi silnikami, a mniejszy współczynnik Cx spełniał swoją funkcję dopiero przy wyższych prędkościach. Auta te ustanawiały rekordy prędkości, lecz za ich osiągami nie nadążały opony. Ich sportowa kariera trwała raptem sezon - później zostały wycofane m.in. na nowych homologacji po raz pierwszy ograniczających prędkość (opony nie wytrzymywały ponad 200 mph/ 321 kmh).
Skrzydlate muscle carsSkrzydlate muscle cars
Na zeszłorocznych SEMA firma Heide Performace Products (HPP) pokazała nowoczesną interpretacją „wing cars” w oparciu o… Challengera! Powód? Nadwozie dwudrzwiowe coupe.

Do wyboru mamy zarówno replikę Chargera Daytony, jaki i Plymoutha Superbirda. Za 16’395 USD ceny podstawowej otrzymamy nowy przód z chowanymi reflektorami, aluminiową maskę z wybrzuszeniem, pokrywy tylnych świateł 20-calowe felgi z oponami (z kultowym czerwonym paskiem w opcji) oraz oczywiście potężny spojler (regulowany). Do tego w Superbird’zie boczne wolty, a Daytonie przetłoczenia na drzwiach oraz progi i tylny dyfuzor..
Skrzydlate muscle carsSkrzydlate muscle cars
W kokpicie kilka dodatków, jak ciemny cyferblat zegarów z chromowanymi obwódkami, wyjątkowy drążek zmiany biegów, czy akcenty w kolorze karoserii. Skrzydlate muscle powstają na odmianach 5.7 albo 6.1 Hem - z opcjonalnymi pakietami kompresorów, zawieszeniem KW i wydechem MagnaFlow, pytanie tylko, czy znajdzie się podobnie jak kiedyś, wystarczająco chętnych na takie „egzotyki”?
Skrzydlate muscle carsSkrzydlate muscle carsSkrzydlate muscle carsSkrzydlate muscle carsSkrzydlate muscle carsSkrzydlate muscle cars



źródło: AmeriCar.de/ HPP

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

Skrzydlate muscle cars powracają w pakiecie HPP